PM om skattefrihet för ideell second hand-försäljning
Skattskyldighet för ideella föreningar
Allmännyttiga ideella föreningar och registrerade trossamfund är som huvudregel skattskyldiga för näringsverksamhet som bedrivs yrkesmässigt och självständigt.
Föreningar och trossamfund är dock inte skattskyldiga för inkomst som kommer från självständig näringsverksamhet, om inkomsten till huvudsaklig del kommer från verksamhet som har naturlig anknytning till föreningens allmännyttiga ändamål. På motsvarande sätt är de inte skattskyldiga för inkomst från verksamhet som av hävd utnyttjats som finansieringsskälla för ideellt arbete.
Omsättningen i den inkomstskattebefriade verksamhetsdelen är inte heller föremål för moms enligt 4 kap. 8 § mervärdesskattelagen (1994:200), ML.
Hävdvunnen finansieringskälla
Som hävdvunnen finansieringskälla ses bland annat anordnande av bingo och andra lotterier, fester, basarer, loppmarknader, försäljnings- och insamlingskampanjer. Om däremot exempelvis en idrottsförening bedriver en vanlig sportaffär eller om en litterär eller religiös förening bedriver en bokhandel, beskattas de inkomsterna som näringsverksamhet.
Vid bedömningen av om det finns förutsättningar för skattefrihet har de faktorer som beaktats i praxis varit inslaget av frivilligt och oavlönat arbete, verksamhetens omfattning och konkurrenssituationen.
Praxis för hävdvunnen finansieringskälla utvidgades 2013 när Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, ansåg att en ideell förenings försäljning av skänkta varor skulle vara skattebefriad, HFD 2013
ref. 56.
Domen följdes upp av ett ställningstagande från Skatteverket, som menade att en second hand-verksamhet som bedrivs i en butik som inte håller öppet mer än 24 timmar i veckan med till klart övervägande del ideellt arbetande personal kan jämställas med regelbundet anordnade basarer eller loppmarknader. Sådan försäljning ska således enligt Skatteverket anses vara verksamhet som av hävd utnyttjas som finansieringskälla för ideellt arbete, dnr 131 92444-14/111.
Skatteverket har även lämnat ett ställningstagande där de lämnar sin syn på hur gåvor som lämnas till föreningar för försäljning ska värderas. Ställningstagandet innebär att om föreningar säljer de skänkta varorna till nettoförsäljningsvärdet uppkommer det inte någon skattepliktig vinst, dnr 131 514551-14/111.
Förtydligande i lagtexten
För att reglerna ska vara tydliga och förutsebara föreslås en komplettering av lagtexten med anledning av målet från HFD. Enligt förslaget ska allmännyttiga ideella föreningars och registrerade trossamfunds verksamhet med försäljning av skänkta begagnade varor, som utnyttjas som finansieringskälla för ideellt arbete och som främjar återanvändning och återvinning, vara skattefri. Undantaget från skatteplikt gäller när även övriga krav för inskränkt skattskyldighet är uppfyllda, det vill säga ändamålskravet, verksamhetskravet, fullföljdskravet och öppenhetskravet.
Kraven innebär i korthet att verksamheten under beskattningsåret uteslutande eller så gott som uteslutande ska främja de allmännyttiga ändamålen och intäkterna ska i skälig omfattning användas för allmännyttiga ändamål. Öppenhetskravet innebär att man inte får vägra någon inträde som medlem.
Begagnade varor för återanvändning och återvinning
Varor som skänks av privatpersoner ska i princip alltid kunna betraktas som begagnade, även om de skulle vara oanvända. Att verksamheten ska främja återanvändning och återvinning innebär att den även ska omfatta insamling och mottagande av varor som inte går att sälja direkt, exempelvis kan varan först behöva tvättas, lagas eller göras om före försäljning. Varor som ändå inte går att sälja tas om hand för återvinning och på så sätt bidrar den ideella second hand-försäljningen till att miljöpåverkan minskar och att nya affärsmöjligheter uppstår, enligt promemorian.
Den här typen av verksamhet ger, enligt promemorian, också utrymme för personer som står långt från arbetsmarknaden och som är i behov av praktik, arbetsträning eller andra rehabiliterande åtgärder. Sammantaget anses därför en sådan verksamhet inte direkt jämförbar med kommersiell handel som bedrivs i till exempel antikvariat, antikhandel eller butiker med försäljning av begagnade märkeskläder.
Ikraftträdande
Ändringen föreslås träda i kraft den 1 januari 2016.
Kommentar
Enligt promemorian ska det även fortsättningsvis och i likhet med de förutsättningar som förelåg före HFDs dom och Skatteverkets ställningstaganden finnas goda möjligheter att finansiera allmännyttig verksamhet genom second hand-försäljning. Så länge kraven för inskränkt skattskyldighet uppfylls innebär förslaget att den allmännyttiga verksamheten blir skattebefriad på bekostnad av motsvarande kommersiell verksamhet.
Tack vare MLs koppling till inkomstskattelagen innebär förändringen att second hand-försäljningen även blir momsfri i de här fallen (om vi bortser från att den regeln strider mot momsdirektivet). De ideella föreningar och trossamfund som redovisar moms på sin second hand-försäljning under 2015 föreslås få ett särskilt stöd som ska motsvara den moms de betalar in. Vi får förutsätta att det stödet inte strider mot EU-rätten.