”Nya AGI-rutinen gör vårt jobb lättare”
Det säger Auktoriserade Lönekonsulten Caroline Fjellman som tillsammans med sin syster driver två lönebyråer i Karlstad: etablerade Seleri och nystartade STOLT Lönebyrå.
När Konsulten intervjuar Caroline i början av januari är de första ändringarna i Seleris och STOLTS databaser redan gjorda.
– En liten sak, det är bara att följa instruktionerna från systemleverantören så blir det rätt. Det är långt mer effektivt att läsa på och göra rätt än att oroa sig på olika forum på internet, konstaterar hon.
Lönebyråernas kunder har nu ingen, eller i alla fall minimal, möjlighet att göra fel i arbetsgivardeklarationen när de rapporterar in personalens frånvarouppgifter gällande föräldraledighet. Detta eftersom lönesystemen matchar Försäkringskassans nya jämförelser och varnar om exempelvis vabb och arbete angetts för samma tid.
Allvarlig konsekvens
I januari mejlar Caroline Fjellman och hennes kollegor ut AGI-information till sina kunder, de är ett 80-tal På större arbetsplatser informeras även de fackligt förtroendevalda.
– Attesterande chefer och medarbetare behöver veta vad detta innebär. De behöver tänka till. Och göra rätt! Är det fel rapporterat från den anställde och/eller fel attesterat från chefen drabbar det den enskilde. Då kan utbetalningen dröja.
Digitala flöden
Seleris och STOLTS digitala flöden underlättar förändringen, som började gälla 1 januari 2025 och får effekt i och med löneutbetalningarna och arbetsgivardeklarationerna för januari.
Enkelt uttryckt är Seleri en löneavdelning att hyra, som tar hand om allt från löneutbetalningar till lönsamhetsanalyser och framtidsprognoser. Men jobbar tillsammans med kundernas ledningsgrupper. Varje månad skickas 1 800 lönebesked ut digitalt.
– Inom ramen för vårt lönesystem kopplar och bygger vi samman mycket själva, även när det gäller den nya AGI-rapporteringen. Då får vi total kontroll på att rätt saker kommer med i kundernas arbetsgivardeklarationer. Har man inte möjlighet till det uppmanar jag att man frågar sin programleverantör om råd. Detta ska vara en smidig process, understryker Caroline Fjellman.
STOLT lönebyrå
Seleris digitaliseringsresa och närhet till kunderna fortsätter, med smidig hantering av dagens och morgondagens AGI-rutiner (fler nyheter väntas redan i år). Seleri beskrivs av ägarna som en konsultbyrå inom organisation och lön där två av verksamhetsgrenarna är Payroll Business Partner och Payroll Controller.
STOLT, den färska byrån, jobbar helt digitalt med fokus på digitala och strömlinjeformade processer. Det ska ge kunderna betydande nytta av stordriftsfördelar.
– STOLT vänder sig till alla företag som betalar ut lön och som vill ha en digital lönehantering som fungerar smidigt. Vi har byggt en specialiserad lönebyrå, med strömlinjeformade processer och stordriftsfördelar från start. Vi har precis rekryterat en ny chef för Stolt: Maria Larsson, berättar Caroline Fjellman och avslutar:
– De nya rutinerna från Fora, AGI-hanteringen och andra ändringar visar att lönehantering stiger i värdekedjan i näringslivet. Vårt yrke blir alltmer kunskapskrävande. Vi som jobbar med lön har all anledning att känna stolthet över det vi gör. Nu ser vi fram emot att utveckla vårt arbete med hjälp av AI också.