Annons
Lön

På Ovako gör lönefunktionen skillnad i hållbarhetsarbetet

För stålföretaget Ovako är hållbarhet en självklar del av verksamheten – både i produktionen och internt. När lönechefen Yvonne Larsson tillsammans med HR och hållbarhetsansvariga började bidra med data från löneavdelningen, ledde det till nya insikter, bättre struktur och ett helhetsperspektiv som nu stärker hela organisationen.
Text: Therese Slettengren
Annons

Ovako är en internationell ståltillverkare med starkt fokus på hållbarhet. 97 procent av det stål som produceras är återvunnet, och företaget arbetar målmedvetet för att minska klimatavtrycket genom hela värdekedjan.

Yvonne Larsson leder löneavdelningen på Ovako, som består av fyra medarbetare. Tillsammans hanterar de löner för omkring 2 100 anställda i Sverige, samt för medarbetare vid fem produktionsanläggningar och åtta internationella Sales Units.

Stora mängder data

Ovako har gjort hållbarhetsrapporteringar i många år, men det var först förra året som lönefunktionen involverades på riktigt. Yvonne Larsson blev då del av en projektgrupp med ansvar för den sociala hållbarhetsrapporteringen. Förutom Yvonne bestod gruppen av HR-chefer från olika orter och en löneadministratör från hennes egen avdelning.

Gruppen skulle granska, analysera och sammanställa över 200 punkter med data. Denna data bestod både av nyckeltal från lönesystemet och information om kollektivavtal, samt rutiner och interna policies.

– Eftersom det var så mycket data insåg vi snart att vi behövde en tydlig struktur. Vi delade upp ansvaret och varje projektdeltagare fick ansvar för att granska ett antal datapunkter, som vi sedan gick igenom tillsammans. Det gav oss både insyn i varandras arbete och en gemensam bild av verksamheten, säger Yvonne Larsson.

Samordning blev ett framgångsrecept

En viktig insikt under arbetet var att viktiga begrepp definierade olika i organisationen – till exempel vad som räknades som korttidsfrånvaro eller långtidssjukskrivning.

– För att kunna enas om en definition behövde vi gå igenom våra policies och interna styrdokument. Det blev en nyttig genomlysning av hela vårt regelverk, säger Yvonne Larsson.

Att skapa gemensamma definitioner visade sig vara helt avgörande för att kunna rapportera korrekt, enhetligt och trovärdigt – inte bara internt, utan i hela Ovako-koncernen.

– Att vi gjorde det här tillsammans var vårt verkliga framgångsrecept. När vi samsades om definitioner och arbetade enhetligt fick vi både bättre struktur och ett starkare resultat.

Inför nästa rapport – vad tar de med sig?

Nu arbetar gruppen vidare med nästa års hållbarhetsrapport och drar lärdom av det som gjorts tidigare.

– Vi håller på att gå igenom vad som fungerade, vilka KPI:er vi saknade och vilka definitioner vi behöver se över. Det blir som ett slags förfining av arbetet. Vi försöker också identifiera vad vi kan lyfta ytterligare nästa gång.

I årets rapport har också nya datakällor tillkommit. Exempelvis har Yvonne tagit fram uppskattningar över hur långt medarbetare har till arbetet och hur de reser – information som kopplas till företagets utsläppsberäkningar.

– Det är data som redan finns i reseräkningssystem och som kan nyttjas bättre för att ge en så korrekt bild som möjligt av bolagets klimatpåverkan.

Lönefunktionen – en kugge i hållbarhetsarbetet

Det sätt på vilket lönefunktionen har bidragit i hållbarhetsarbetet har påverkat både synen på funktionen och hur samarbetet ser ut inom organisationen.

– Vi har visat att lönefunktionen har mycket värdefull data att bidra med, och jag hoppas att det ska sprida sig vidare i organisationen. Vår statistik är viktig – inte bara för att det handlar om stora kostnader, utan också för att förstå hur personalen mår, säger Yvonne Larsson.

Men för att hållbarhetsarbetet verkligen ska få effekt krävs det samarbete över hela organisationen.

– HR, lön, ledning – alla måste med. Man är en kugge i hjulet, och det är viktigt att förstå.

För Yvonne personligen är det också viktigt att Ovako som arbetsgivare tar ansvar, särskilt med tanke på företagets närvaro i mindre orter.

– Vi säljer vårt stål som hållbart stål. Då måste vi leva upp till det i hela kedjan – från produktion till leverantörer. Vi finns på små orter där vi är stora arbetsgivare. Då gäller det att ta vår roll på allvar och se till att personalen mår bra. Det syns i våra nyckeltal – om sjukfrånvaron ökar, måste vi ställa oss frågan varför.

Råd till andra lönekonsulter

För lönekonsulter som vill börja bidra till hållbarhetsarbetet har Yvonne ett viktigt råd:

– Våga ta initiativ. Prata med HR- eller ekonomichefen. Få dem att förstå att du har data som kan vara värdefull och visa att lönefunktionen kan bidra. För det kan vi.

– Vi sitter på mycket data som är värdefull för hållbarhetsarbetet. Det gäller att ta plats och visa vad vi kan bidra med, säger Yvonne Larsson, lönechef på Ovako.

Fakta: Ovako

Ovako är en ledande europeisk tillverkare av komponentstål med inriktning på hållbarhet och cirkulär produktion. Företaget producerar stål av 97 procent återvunnet material och har en tydlig strategi för att minska klimatpåverkan i hela värdekedjan. I Sverige har Ovako verksamhet på följande orter: Smedjebacken, Hallstahammar, Hofors, Hällefors och Boxholm.
Företaget har även en produktionsanläggning i Imatra, Finland.

Aktuella artiklar

Så vill Ludvig & Co:s nya lönechef framtidssäkra branschen

3 november 2025

Med ett hjärta för lön och lång erfarenhet från branschledande bolag kliver Micaela Bingström in som ny marknadsområdeschef för Lön på Ludvig & Co. Hennes uppdrag: att stärka lönerollens strategiska värde – med auktorisation, kundnöjdhet och smart teknik i fokus.

AGI minskar uppgifterna i arbetsgivarintyg för a-kassa

15 oktober 2025

Den 1 oktober 2025 trädde en ny lag om arbetslöshetsförsäkring i kraft. Den innebär att reglerna kring a-kassa förändras. När de nya reglerna är fullt genomförda kommer företag och lönekonsulter, i normalfallet, inte längre behöva fylla i arbetsgivarintyget med uppgifter om arbetad tid och inkomst.
– Den tid som i dag läggs på att fylla i arbetsgivarintyg till a-kassan kommer att kunna ägnas åt annat. Det är ett efterlängtat framsteg och ännu ett bevis för att samverkan ger resultat, konstaterar Zennie Sjölund, Chef Branschenheten vid Srf konsulterna.

Första lönekonsulterna har kvalitetssäkrats: ”Ett kvitto på kvalitet”

7 oktober 2025

För att stärka lönekonsulternas yrkesroll, skapa trygghet och säkerställa hög kvalitet i branschen har Srf konsulterna tagit fram en process för kvalitetsuppföljning av Srf Auktoriserade Lönekonsulter som tillhandahåller externa lönetjänster. Linda Kronholm och Beatrice Lien är de första lönekonsulterna att genomgå den nya kvalitetsuppföljningen och de är eniga: Kvalitetsuppföljningen ger inte bara trygghet – den stärker både yrkesrollen och kundrelationerna.

Annons
Annons
Annons