Redovisningskonsulten som nyckelspelare i Järvsöbackens tillväxtresa
Ville få berget och bygden att växa – hållbart
När Peter Augustsson, vd för Järvsöbacken, kom till Järvsö på 90-talet var backen något man besökte över dagen. I dag stannar gästerna över en långhelg eller en vecka. För att möjliggöra det krävs mer än fler nedfarter och bättre liftar. Det krävs en fungerande infrastruktur för både gäster och företagare.
– Vår enskilt största utmaning är att säkerställa och utveckla infrastrukturen för skidåkningen. Vatten och el för snötillverkning, men också vägar, avlopp och dricksvatten för restauranger, hotell och husen på berget, säger Peter Augustsson.
En nätverk av partners
Bakom varje investering finns ett nätverk av partners – kommunen, länsstyrelsen, ingenjörer, byggfirmor, finansiärer och rådgivare.
– Det är många aktörer involverade i de projekten. Redovisningskonsulter är en viktig del i det arbetet, inte minst i planering och uppföljning, konstaterar Peter Augustsson.
Att växa hållbart är också viktigt och detta är något som genomsyrar hela verksamheten.
– Kunderna ser igenom det som bara är yta. Vi vill alla kunna åka skidor och njuta av en bra miljö även i framtiden, säger Peter Augustsson.
Långsiktig rådgivning och lokal närvaro
Järvsöbackens tillväxt har skett stadigt och huvudsakligen med egna resurser. Bakom kulisserna finns ett tätt samarbete med Midama Ekonomi och deras auktoriserade redovisningskonsulter – med rådgivning, lönehantering och bokföring som nav.
– Vi använder oss av lokala partners för kontinuerlig rådgivning och service. Någon från Midama Ekonomi är på plats här varje vecka. Vi har haft ett gott och tryggt samarbete i många år, säger Peter Augustsson.
Midamas vd, Maja Frost, bekräftar att Järvsöbacken är en kund i ständig utveckling.
– Vi tror på täta samarbeten likt det vi har med Järvsöbacken, där vi och våra kunder får möjlighet att utmanas och utvecklas. Vi brinner för företagare och för att vara en naturlig del i våra kunders vardag.
Trygg ekonomi och en levande by
Med stark ekonomi, cirka 80 miljoner i årlig omsättning och utmärkelsen ”Årets skidanläggning 2024” står Järvsöbacken stadigt. Men för Peter Augustsson handlar det om mer än siffror. Det handlar om att bygga en by där det är attraktivt att både bo, leva och arbeta.
– Vi har valt att lägga ut driften av restauranger, hotell och andra funktioner på lokala entreprenörer. Som gäst kan du ofta möta ägaren i restaurangen. Det skapar delaktighet.
Pandemin blev en prövning för många skidorter, för Järvsö innebar den också nya möjligheter. Sommarens cyklister i bergscykelparken, vandrare och besökare till Vildriket (tidigare Järvzoo) lockade en ny publik. I dag är Järvsö en året-runt-destination.
– Varje år måste vi bli lite bättre. För att gästerna ska bli 100 procent nöjda krävs att alla gör sitt bästa – vi i backen, butikerna i byn, serveringarna, alla som erbjuder aktiviteter. I dag känner man stolthet och samhörighet i det vi gör tillsammans för Järvsö. Det gör skillnad i allas vår leverans.
Faktaruta: Skidanläggningen i Järvsö
- Grundad: 1937
- Läge: Järvsö, 30 mil norr om Stockholm
- Nedfarter: 23
- Liftar: 9
- Restauranger på berget: 7
- Främsta målgrupp: Familjer
- Säsong: Året runt
- Utmärkelse: Årets skidanläggning 2024 (SLAO)
