Srf konsulterna tipsar – Förändringar i ansökan om växa-stöd
Från och med den 1 januari 2026 gäller nya regler för hur ett företag ska ansöka om växa-stödet. Från årsskiftet ska en ansökan om återbetalning av arbetsgivaravgifterna göras. Det är en särskildansökan som är separerat från arbetsgivardeklarationen. Det beror på att växa-stödet är ett stöd av mindre betydelse i EU-rättslig mening. I ansökan kommer företaget att få svara på ett antal frågor för att få växa-stöd enligt EU:s regler om statsstöd.
Skatteverkets e-tjänst att ansöka om växa stöd öppnar den 20 januari 2026.
Redan idag kan du som är redovisningskonsult registrera dig som ombud för att hantera växa-stödet i e-tjänsten Ombud och behörigheter. Tjänsten öppnade den 2 december 2025.
Vad innebär behörigheten?
Behörigheten innebär att ombud kan göra följande för företagets räkning:
- fylla i och lämna ansökan om växa-stöd
- se status och resultat av ansökan om växa-stöd
- se tidigare lämnade ansökningar om växa-stöd
- ta del av uppgifter företaget lämnat i tidigare arbetsgivardeklarationer på arbetsgivarnivå (huvuduppgift).
Här kan du läsa mer om växa-stödet
