Allt fler vill blockera annonser
Annonsblockerare, en programvara du laddar ner till din dator för att slippa se annonser på sidan du besöker, har blivit så populära att de numera utmanar medieföretagens existerande affärsmodeller. Enligt mätföretaget PageFair kommer 263 miljoner användare att använda annonsblockerare i år. Den mest populära, AdBlock Plus, har laddats ner 2,3 miljoner gånger i veckan sedan 2013.
Sidor där besökare helst vill slippa annonser är spelasajterna. Enligt Secret Media, ett företag som utvecklar verktyg för att kringgå annonsblockerare, är det fler än hälften av användarna som använder annonsblockerare. Detta kan till viss del förklaras med att användarna där i stor utsträckning är unga män med visst teknikintresse – de vet helt enkelt hur man gör. På sidor som går under kategorin mode och livsstil är det runt 25 procent som använder annonsblockerare. Dessa siffor får kanhända tas med en nypa salt eftersom det ligger i Secret Medias intresse att framställa problemet som större snarare än mindre.
Hur som helst står det dock klart att alltfler vill blockera annonser på nätet. I Sverige är andelen som använder dessa 33 procent, därmed ligger vi i topp i världen, efter Polen och Argentina. I USA ligger motsvarande siffra på 15 procent.
Källa: digiday.com