Annons
Branschaktuellt Rådgivning Redovisning

Panelsamtal och tips på mässan: Så börjar ni med rådgivning

Lali Fjellström, branschansvarig redovisning vid Srf konsulterna, ledde ett panelsamtal under mässans första dag med rubriken ”Rådgivning – så kommer din byrå igång.”
– Det blev verkligen 45 minuter fyllda av konkreta tips från vardagen signerade tre mycket rutinerade redovisningskonsulter. Vi gillar att göra saker och ting handfasta och begripliga, även den nödvändiga rådgivningen, konstaterade Lali Fjellström.
Text: Håkan Edvardsson
Annons

– Kunderna är väldigt tacksamma för att vi jobbar med fast pris. Det känns väldigt bra för oss också, men avgränsningen gentemot det löpande arbetet kan vara svår. Det måste man diskutera med kunden och internt, menade Elisabeth Svensson, ägare av Ekonomibyrån i Halmstad som ser till att träffa varje kund fyra gånger per år.

Hon betonade vikten av tydlighet när det gäller att justera sin prissättning: Detta ingår. Detta ingår inte.

– Innan vi började med timdebitering gick vi tillbaka tre år och kontrollerade vad vi fakturerat varje kund. Sedan gjorde vi ett påslag för ett fast supportpaket och förklarade för kunderna att vi nu har en ny prismodell. Alla accepterade det, sade Lena och underströk vikten av att ha ”kundmössan på” vid alla kundmöten.

Prissättning

Peter Boiardt, idag vid Talenom tidigare med egen byrå, menade att redovisningskonsulterna kan, och ska, höja sina priser mer i linje med de värden de levererar till sina kunder. Inte bara räkna exempelvis 800 kronor gånger det antal timmar ett uppdrag tog.

– Säg att vi löser en fråga om leasingbilar som sparar kunden 10 000 kronor i månaden i tre år eftersom vi har skaffat oss en kompetens som vi hela tiden uppdaterar. Ska det verkligen bara kosta en eller två timmes jobb, trots att det är vårt samlade kunnande som gör denna besparing möjlig? Nej, där ska vi ta mer betalt. Det vet jag att vi kan.

Inte skrämmande

Panelen diskuterade också de trösklar som finns när det gäller att börja jobba med rådgivning.

– Säg att man har tre kunder man är trygg med, börja med aktiv rådgivning gentemot dom. Välj de där kunderna du skulle fråga om kundcitat till en ny hemsida, tipsade Lena Sjödén som driver Vi Ekonomi i Hudiksvall. Hon konstaterade vidare:

– Vi tar ett otroligt ansvar för våra kunder och jobbar med rådgivning redan i dag utan att tänka på det. Ett vardagligt samtal innehåller rådgivning eller uppslag till det. Rådgivning handlar inte enbart om bara stora saker som generationsskifte, skatteplanering eller omstrukturering. Det kan gälla en vanlig periodisering. Sänk trösklarna!

Aktuella artiklar
Annons