Annons
Profilen

Hans Gillior: Vilka effekter får digitaliseringen?

I takt med digitaliseringen och ny teknologi förändras kundbeteendet, oförutsägbarheten ökar. Hur ska man i en konsultbransch möta efterfrågan när synen på värdet av information förändras? Att skapa nya värden för sin verksamhet är avgörande, något som Hans Gillior kommer att prata om vid SRF dagarna i höst.
Text: Tina Sjöström

Det gäller att förstå vad som sker på marknaden i och med att digitaliseringen ökar och hur detta påverkar ditt företag, säger Hans Gillior. Han är konsult inom IT-styrning och har i många år jobbat med styrning och strategifrågor i bankvärden.

– Digitaliseringen betyder att oförutsägbarheten ökar och i takt med att mycket blir enklare ställs också högre krav på rätt tjänster i rätt tid och utan problem. Det här skapar nya utmaningar för de flesta branscher.

Vid SRF Ekonomi- och Löneforum den 6 oktober, den första av årets tre SRF dagar, kommer Hans att prata om hur konsulter i redovisnings- och lönebranschen kommer att påverkas. Vilken blir rollen framöver när automatiseringen gör det grundläggande arbetet så enkelt att kunderna kan göra det själva?

– Konsulterna måste skapa ett värde för sina uppdragsgivare och erbjuda andra och mer attraktiva tjänster än vad många gör idag. Man måste också vara lyhörd för att värdet av snabb information är mycket viktigare idag än för 20 år sedan. Vi gjorde en studie, på banken där jag tidigare jobbade, hur lång tid det tog att få svar på en ekonomisk fråga. I ett fall tog det fyra veckor, vilket gör det oerhört svårt att vara konkurrenskraftig i dagens komplexa samhälle. Det här medförde att besluts sköt på framtiden och till och med att informationen var gammal när den väl levererades. Den som istället kunde leverera svaret på frågan på tre dagar hade en enorm fördel.

Att förstå sina kunders behov kommer i framtiden att vara mer och mer avgörande för de egna affärerna.

– Vill dina kunder ha enklare tjänster utförda eller vill de att du ska hitta värdeskapande lösningar som driver deras affärer framåt? Det viktigaste för konsulter framöver är att hitta sin inriktning, fortsätter Hans. Ofta är ekonomitjänster en del av ett större sammanhang. Hur kan man till exempel använda sig av redovisning och löner för att göra sitt företag mer framgångsrikt? Som kund skulle jag säga till en redovisningskonsult: ”Ge mig inte siffror att titta på, berätta hur jag ska använda informationen för att ta nästa steg”. Jag tror att många traditionella branscher kommer att få svårt att hävda sig framöver. Förr handlade det mer om yrkesstoltheten och då var det enklare. Nu förändras yrkesrollerna, vissa mer radikalt än andra. Jag vet många konsulter som frågar sig hur deras framtid egentligen kommer att se ut.

Det senaste året har rapporter tagits fram som visar att så många som 50 procent av dagens yrken kommer att vara borta inom en överskådlig framtid. Däribland yrkesrollen redovisningskonsult. Hur rätt eller fel dessa förutsägelser är vet vi ännu inte.

– Jag tror att det alltid kommer att finnas plats för människor som gör ett bra jobb, säger Hans bestämt. Nyckeln kommer att bli värdeskapande arbete. Kan du bara visa att det finns ett värde i det du gör så kommer kunden också att fortsätta anlita dig. Det gäller helt enkelt att kunna bidra med något som kunden är villig att betala för. Lär dig förstå kundens agenda, leverera inte bara data utan kunskap.

RK-nr-4-2015-11
Foto: Malin Sydne

Digitaliseringen kommer framgent att fortsätta ha en nyckelroll i utvecklingen av många yrken. De flesta måste utnyttja teknologin bättre för att driva affären framåt. Hans Gillior använder det engelska uttrycket ”re-branding” för att förklara vad han menar.

– Som konsult måste du marknadsföra olika IT-lösningar som möjligheter att driva kundens affärer framåt. Man måste släppa produktionstänket och se sig själv mer som partner än produktionsenhet. Bokföringsbyrån blir istället en eftertraktad affärspartner trots att arbetet i grunden är detsamma. Det gäller bara att framställa sina tjänster som investeringar för framtiden istället för något nödvändigt ont.

Den senaste teknologin och digitaliseringen har också ritat om kartan för hur ett framgångsrikt företag är uppbyggt.

– Om vi tittar på de nya IT-företagen som Spotify och King så omsätter de nästan lika mycket som de stora svenska industriföretagen, fortsätter Hans. Men de behöver bara en femtedel av personalstyrkan. Det blir en helt annan relation mellan intäkter och personalkostnader. En traditionell bank har till exempel runt 3 000 olika applikationer som ska skötas, det skapar så klart problem i den digitala arkitekturen när man har gamla lösningar som ska implementeras. De problemen har inte moderna företag. Nya företag har dessutom styrmodeller och organisationer som är minimala, inte en mängd småchefer som stoppar upp snabba omställningar och beslut. De har helt andra möjligheter att utnyttja den kreativa kraften som finns i företaget, den dödas inte av policys och processer. Det här tycker jag att man ska ta lärdom av i sin egen organisation.

Bilden av framtiden kan tyckas mörk men det är inte så Hans vill att vi ska se den.

– Traditionella yrken kommer att finnas kvar, men jag tror de kommer att förändras mycket. Det handlar inte bara om nya häftiga plattformar och mobila lösningar utan att vara så följsam i utvecklingen som möjligt. Jag tror att många måste eftersträva ett ledarskap som tillåter kreativitet och mindre kontroll, våga lita på din personal helt enkelt. Det kommer att öka motivationen. Enligt en rapport är det bara 14 procent som känner sig motiverade att gå till jobbet, resten går bara dit för att få en lön. Hur dessa företag och organisationer ska överleva när omställningen kommer vet jag inte för där kommer inte personalen vilja ta steget för att hjälpa till. Organisation och kultur kommer att vara avgörande för vilka som lyckas.

RK-nr-4-2015-9
Med lång erfarenhet av IT-styrning på bland annat Nordea driver Hans numera det egna konsultbolaget The Goodwind Company. Han är också senior advisor på Sofigate. Foto: Malin Sydne

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons