Premium

Branschaktuellt

Hur hanterar man semesterdagar som inte har kunnat tas ut på grund av frånvaro och som heller inte får sparas?

En grundregel gällande semester är att den anställde måste ta ut minst 20 intjänade betalda dagar i ledighet under semesteråret. Arbetsgivaren har ansvaret för att personalen får sin betalda semesterledighet och det är arbetsgivaren som till syvende och sist ska förlägga den betalda semestern för varje anställd. Det är inte något som kan överlåtas till de anställda att bestämma om man vill ta ut 20 dagar eller inte.
Text: Thomas Englund

Självklart gäller regeln om minst 20 dagar i ledighet att så många dagar är intjänade. Har en anställd till exempel bara tjänat in 15 dagar ska samtliga dessa dagar tas ut i ledighet och någon möjlighet att spara semesterdagar för uttag senare år finns inte. Som bekant är det endast betalda semesterdagar utöver 20 som får sparas för uttag senare år. Att en anställd vid semesterårsskiftet har kvar betalda semesterdagar som inte får sparas ska egentligen bara kunna inträffa i en situation. Det är om den anställde har haft hel frånvaro till exempel från huvudsemesterperioden och resten av semesteråret. Frånvaron…

Premium

För premiumartiklar behövs en prenumeration

Registrera dig och läs premiuminnehållet direkt!
Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons