Annons

Konkurserna ökar – vad tänka på?

Antalet konkurser var 2023 det hösta sedan finanskrisen på 90-talet och trots att våren nu är här syns ingen ljusning. Det ligger många riskfaktorer bakom den ökade konkursvågen enligt UC. Den ekonomiska brottsligheten är en. Lali Fjellström, Branschansvarig Redovisning vid Srf konsulterna berättar vad du som företagare ska tänka på för att undvika ekonomiska svårigheter och konkurs i oroliga tider.
Text: Therese Slettengren
Annons

Under 2023 ökade antalet konkurser totalt med 29 procent i jämförelse med året innan. När vi nu går in i maj syns ingen ljusning. Enligt UC ökade antalet konkurser i april med 68 procent i jämförelse med samma period förra året. Inom bevakning och fastighetsservice ökade konkurserna med 185 procent. Det var också den bransch med flest konkurser. Enligt UC är ekonomisk brottslighet en ny riskfaktor för konkurs och denna koppling är stor inom framförallt fastighetsverksamhet och byggsektorn i stort. Även höga räntor, inflation och det faktum att många nu måste återbetala skatteanstånden från pandemin spelar in. Till detta kommer ökad arbetslöshet och kriget i Ukraina och Mellanöstern.  

Varningssignaler att ha koll på 

Denna situation är ny för många företagare som tidigare inte behövt oroa sig för ekonomiska problem.  

– I detta läge blir det svårare än någonsin, men också viktigare än någonsin, att ha koll på ekonomin och att veta vilka varningssignaler man ska vara uppmärksam på, säger Lali Fjellström.  

Finns det något du som företagare kan göra för att undvika konkurs? Svaret är ja. Dålig ekonomi kommer sällan plötsligt. Oftast finns det tidiga varningssignaler menar Lali Fjellström:

Grunden är att identifiera och hantera bolagets risker. Det är också bra att ha en upparbetad och kontinuerlig relation till din redovisningskonsult. De har koll på din ekonomi, kan agera bollplank och i god tid upptäcka om något förändras som gör att du bör agera.   

5 tips för att undvika konkurs i orostider:  

1. Omvärlden förändras snabbt och det gäller att hålla koll – både på företagets egna kapital, likviditeten, leverantörerna och på kundernas betalningsförmåga. Gör en regelbunden uppföljning av företagets verksamhet.  

2. Den vanligaste utmaningen är likviditetsproblem. Att säkerställa en god likviditet kan vara avgörande för företagets fortsatta drift. Så fort du märker att det är mindre kvar i kassan är det viktigt att direkt vidta åtgärder för att lösa problemen och slippa konkurs.  

3. Det är viktigt att ha en nära dialog med kunder för att säkerställa att de betalar räkningar i tid. Kräv förskottsbetalning eller säkerhet för dina leveranser om du misstänker att de har ekonomiska svårigheter. 

4. Det är också viktigt att ha god kännedom om vem eller vilka du gör affärer med. Säkerställ att leverantörer kan skicka dina varor och ställ in betalningen om du misstänker att de inte kan det. Ett hjälpmedel för att identifiera varningssignalerna hos en leverantör är den checklista som Ekobrottsmyndigheten har tagit fram. Denna kan du använda när du ska börja göra affärer med en ny leverantör men även under en pågående affärsrelation. Här hittar du Ekobrottsmyndighetens checklista.  

5. Tag hjälp i god tid och var noga med val av rådgivare. Det är viktigt att din redovisningskonsult, revisor och andra rådgivare har rätt kompetens för att hjälpa dig och ditt företag. Det spar tid, säkerställer kvalitet och att du undviker onödiga misstag. Om din likviditet försämras är det viktigt att agera snabbt. Genom att ha nära kontakt med din redovisningskonsult kan du undvika konkurs.

Genom att ha en regelbunden kontakt med din redovisningskonsult ökar chansen att du i god tid upptäckter om till exempel likviditeten försämras i ditt bolag och om du bör vidta några åtgärder, säger Lali FJellström som är Branschansvarig för Redovisning vid Srf konsulterna. Foto: Malin Sydne
Aktuella artiklar
Annons