Annons
Linda Andersson Wist and Partners, Redovisningsbyrå
Branschaktuellt Redovisning

Penningtvätt: Så arbetar Wist and Partners med kundkännedom

I januari deltog Srf konsulterna på Avspark, Revisionsvärldens årliga event. En av talarna där var den auktoriserade redovisningskonsulten Linda Andersson som berättade hur Wist and Partners arbetar med kundkännedom enligt penningtvättslagens krav. Här delar hon med sig av erfarenheter, insikter och tips.
Text: Therese Slettengren

Redovisningsbyrån Wist och Partners startade 2017 och har sedan dess växt organiskt. 2023 var de cirka 10 anställda med en omsättning på 11 miljoner kronor. Samma år var de en av tio byråer i Stockholms län som nominerades till Årets tillväxtbyrå.

Under årens lopp har byråns arbete med kundkännedom och penningtvätt ökat i stadig takt. Idag är penningtvätt ständigt på agendan och det involverar alla medarbetare. Så var det inte för några år sedan. 

– Det var när vi misstänkte att en av våra kunder sysslade med penningtvätt som vi insåg att vi behövde arbeta mer aktivt med detta, säger Linda Andersson, en av de fyra kvinnor som driver Wist and Partners.

Tar mycket tid

I dag har byrån riktlinjer och rutiner på plats och varje medarbetare lägger minst två timmar i månaden på frågor relaterade till penningtvätt. Ännu mer om de får in nya kunder som måste granskas.

– Alla medarbetare har blivit mer observanta på var riskerna finns och kan ifrågasätta en kund om något verkar misstänkt. Det tar mycket tid, men det måste det få göra, säger Linda.

Utvärderar löpande

Arbetet med penningtvätt är ett ständigt pågående arbete och byrån utvärderar sina riktlinjer och rutiner löpande för att upptäcka om någonting måste justeras, som när de får in förfrågningar från kunder i nya branscher.

– Då måste vi utvärdera hur vi ser på riskerna i den branschen, säger Linda.

Linda tycker att den stora utmaningen med penningtvätt är att det inte finns några tydliga riktlinjer kring vad som krävs för att följa lagar och riktlinjer och det kan vara svårt att hitta en väg framåt.

– Men egentligen handlar det bara om att man måste börja jobba med dessa frågor. Det finns inga omvägar.

Kontrollerar kunden innan avtal

Mycket av arbetet med penningtvätt på Wist and Partners utgår från att kontrollera nya kundförfrågningar innan ett nytt uppdragsavtal skrivs under.

– Innan vi skriver under några avtal kontrollerar vi om kunden är att betrakta som en person i politisk ställning (PEP) och gör en allmän riskbedömning (AML). Vi skickar också ut ett frågeformulär där kunden får fylla i väsentlig information om företaget, vem som är verklig huvudman, varför de vill jobba med oss och vad de vill nyttja för tjänster. Vi fyller också själva i ett formulär som gör det tydligt om det finns några risker med att ta sig an kunden. Om vi känner att vi behöver fler svar vänder vi oss till kunden igen.

Till sin hjälp har Wist and Partners implementerat ett system med standardmallar för kundkännedomfrågor.

– Vi har anpassat mallarna efter olika typer av kunder, och lagt in egna frågor som gör att vi får en djupare kundkännedom, förklarar Linda.

Auktorisation blir en kvalitetsstämpel

Linda tycker att kundernas inställningar till de många frågorna har förändrats de senaste åren. I dag finns det en acceptans och det är ingen som ifrågasätter detta. Det är snarare något som kunderna förväntar sig av dem som auktoriserade redovisningskonsulter.

– Auktorisationen blir en kvalitetsstämpel som gör att vi kan agera med viss tyngd. Att vi dessutom har vår branschorganisation i ryggen som stödjer oss gör det lättare för oss att nå ut. Det är jätteviktigt.

Samtidigt tycker Linda att det finns ett glapp där mindre byråer inte har samma förväntan och krav på sig.

– Det vore bra om även mindre byråer hade krav på sig att utbilda sig i dessa frågor och ta fram riktlinjer precis som de större gör. Det skulle öka förståelsen för det arbete vi utför för våra kunder i ännu högre utsträckning.

Lindas tips för att komma igång med arbetet mot penningtvätt:

1. Sätt igång och inse att det tar tid.

2. Ta fram rutiner och riktlinjer och utvärdera dessa löpande.

3. Involvera alla medarbetare – gärna på workshops då dyker ofta olika frågeställningar upp.

4. Gå på utbildningar för att uppdatera dig om det senaste.

5. Var frågvis och be om hjälp, du är inte ensam.

6. Ta hjälp av din branschorganisation – de kan bolla olika frågeställningar med dig. Srf konsulterna har till exempel mallar du kan anpassa och göra till dina egna.

7. Ha mycket och nära kontakt med dina kunder – då fångar du upp mycket.

8. Våga anmäl till Finanspolisen vid misstänksamhet.

9. Håll dig uppdaterad på hur bedragarna går till väga för att lura företagare – då kan du ligga steget före.

Vill du fylla på din kunskap om penningtvättslagens krav?
Gå vår kurs i penningtvätt 

Här har vi samlat mer information och kunskap om penningtvätt.
Penningtvätt – Srf konsulterna

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons