”Tiden är den dyrbaraste valutan” – råd till dig som driver en liten byrå
När Lars Olsson startade Slipps franchisekoncept 2017 var det med en tydlig vision: att hjälpa små byråer möta framtiden – tillsammans. Med erfarenhet från systemutveckling såg han hur digitaliseringen snabbt förändrade arbetssätten, samtidigt som många mindre aktörer var tveksamma till omställningen.
– Många trodde inte att digitaliseringen eller fastpris skulle fungera. Vi ville bevisa motsatsen, säger Lars Olsson.
Slipp Redovisning valde från början att enbart ansluta nystartade byråer, men i dag är situationen en annan. Fler befintliga byråer söker sig nu till nätverk och franchiseupplägg – inte för att primärt växa, utan för att hitta trygghet, struktur och få mer tid över till att fokusera på kundrelationer och rådgivning.
– Vi märker tydligt att det är svårare att driva en mindre byrå i dag. Reglerna är fler, kraven större. Och många känner att de inte hinner med.
Styrkan i ett nätverk
Slipp är i dag Sveriges enda renodlade franchise inom redovisning. Med över 40 franchisetagare, snart 100 konsulter och 2 500 kunder är de ett exempel på hur små byråer kan skapa styrka genom samarbete.
– Det handlar om att få tid att utveckla sin byrå, hitta nya lösningar och slippa uppfinna allt själv. Vi hjälper till med allt från digitalisering, prissättning, rådgivning och till och med AI-assistenter för avstämningar.
Men Lars Olsson är tydlig: det finns även andra vägar för den som inte vill gå in i en franchise.
– Jag är förvånad över att man inte ser fler mindre kluster eller nätverk. Man behöver inte vara stor, men man behöver någon att bolla med.
En framtid för de små
Med AI, automatisering och nya krav i snabb takt kan det vara lätt att tro att framtiden tillhör de stora byråerna. Men Lars menar att det är precis tvärtom:
– De små byråerna har försprång. De har den personliga relationen, förtroendet och närheten till kunden. Det är ovärderligt.
Och han avslutar med en uppmaning:
– Vi är branschen. Det är lätt att tro att det är glasbyggnader och hundra anställda – men 22 000 av 25 000 redovisningsbyråer i Sverige är enmansbyråer. Var stolt över det. Och våga söka den hjälp du behöver.
Lars Olssons tre råd till mindre byråer:
- Skapa tid att tänka.
Du är inte bara redovisningskonsult – du är också företagare. Ta dig tid att reflektera och utveckla ditt erbjudande. Åk på en inspirationsresa eller ett branschevent. Lyft blicken från vardagen. - Sälj lösningar, inte bara tjänster.
Kundens behov handlar sällan om bara bokföring. Våga paketera rådgivning, systemstöd och helhetslösningar till fast pris. Gå från att sälja timmar till att skapa värde. - Sök stöd och nätverk.
Det är svårt att lyckas ensam. Oavsett om det är genom franchise, partnernätverk eller branschorganisationen – hitta andra att utvecklas med.