Annons
Branschaktuellt Lön Redovisning

Srf Fokus webinar: Uppdragsavtalet – ett levande verktyg

Ämnet ”Uppdragsavtalets roll” drog 1 600 bokade deltagare till fredagens 45-minuterswebinar som denna gång hölls av Srf konsulternas branschansvariga, Zennie Sjölund för lön och Lali Börjesson för redovisning. Här sammanfattar vi webinaret som även finns att ta del av i inspelad version.
Annons

Att skriva Uppdragsavtal med kunden är otroligt viktigt. Det avtalet tydliggör vad som överenskommits i uppdraget, vem som gör vad, när och hur det ska göras samt vad det kostar kunden. Men det är av största vikt att man ser detta viktiga avtal som ett levande dokument, menar Lali Börjesson, eftersom uppdraget snabbt kan växa och ta ny form. Om uppdraget förändras behöver även avtalet uppdateras. Viktigt också är att tydliggöra hur arbetet ska rapporteras och när.

Uppdragsavtalet är också det du utgår ifrån både ur ett planeringsperspektiv för byrån, men även för konsultens planering av det egna arbetet samt vilket ansvar och vilka befogenheter man har. Uppdragsavtalet hänger därmed starkt samman med konsultens arbetsbeskrivning.

Kopplingen till branschens redovisnings- och lönestandarder, Rex och SALK, finns i 300-serien i båda branschstandarderna, då de följer en gemensam struktur för att förenkla för verksamheter som jobbar inom både redovisning och lön. Alla som följer Rex och/eller SALK kan tydliggöra det i sin kommunikation genom att använda de framtagna sigill som finns att ladda ner på srfkonsult.se

Srf konsulterna har färdiga mallar för uppdragsavtal som idag finns i både svensk och engelsk version. Viktigt är dock att du använder den senaste versionen av mallen då det över tid händer saker. Senaste större förändringen var GDPR och det är av yttersta vikt att vi har skrivit personuppgiftsbiträdesavtal, så kallat PUB-avtal, med kunderna. Zennie Sjölund berättar också att ett nytt Uppdragsavtal för löneuppdrag är på gång.

Uppdragsavtalet är ett utmärkt diskussionsunderlag för dig och dina kunder. Bjud in till en genomgång av avtalet minst en gång per år, gärna fler, för att hålla kundrelationen levande, kunna erbjuda fler tjänster som exempelvis rådgivningsuppdrag, försäkra dig om att kunde får det den behöver eller om kunden saknar något eller behöver hjälp med något mer som dykt upp efter vägen. Avstämningen är också viktig för att kunna planera det egna arbetet framåt. Planering ger effektivare flöden och gör arbetet enklare.

Lali och Zennies viktigaste tips

  • Skriv Uppdragsavtal innan arbetet påbörjas. Ge dig aldrig in i arbeten som inte tydligt överenskommits!
  • Använd senaste versionen av Uppdragsavtalsmallen.
  • Ompröva alltid Uppdragsavtalet vid förändringar i uppdraget! Kan vara coronastöd, ägarförändring och liknande.
  • Uppdragsavtalet är ett levande dokument – stäm av med kund minst en gång per år.
  • Proaktivitet är en viktig del i konsultuppdraget – för att ge råd och tips, omvärldsbevaka och håll dig uppdaterad.
  • Stäm av Rex 570 vid särskild rådgivning.
Lali Börjesson, branschansvarig för redovisning och Zennie Sjölund, branschansvarig för lön

Missade du detta webinar?

Som ansluten till Srf konsulterna tar du del av det inspelade webinaret på Mina sidor>>

Är du inte ansluten tar du del av webinaret genom att skicka en förfrågan här>>

Mer information om Rex branschstandard och sigill>>
Mer information om SALK branschstandard och sigill>>

Srf konsulternas mallar hittar du när du loggar in på Mina sidor/Mina verktyg/Mallar (endast för dig som är ansluten till Srf konsulterna)

Aktuella artiklar

Skydda ditt företag – konkreta råd från svenska myndigheter i EU-kampanj

15 oktober 2025

I oktober genomför Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och Polismyndigheten gemensamt en kampanj med temat: ”Tänk säkert”. Initiativet kommer från EU och flera svenska myndigheter och organisationer har anslutit sig till kampanjen som syftar till att göra företagandet säkrare och tryggare. Här är delar vi med oss av checklistor och tips från MSB, Bolagsverket och Verksamt.se.

Nytt ställningstagande om moms på parkeringsplatser

15 oktober 2025

Skatteverket har den 30 september 2025 publicerat ett nytt ställningstagande som påverkar hur moms ska hanteras vid uthyrning av parkeringsplatser till hyresgäster i lokal- eller bostadsfastigheter. Ställningstagandet innebär en ändring i sak jämfört med tidigare praxis och kan få stor praktisk betydelse – inte minst för hyresgäster, hyresvärdar och deras redovisningskonsulter. Ställningstagandet börjar tillämpas av Skatteverket den 1 april 2026.

AGI minskar uppgifterna i arbetsgivarintyg för a-kassa

15 oktober 2025

Den 1 oktober 2025 trädde en ny lag om arbetslöshetsförsäkring i kraft. Den innebär att reglerna kring a-kassa förändras. När de nya reglerna är fullt genomförda kommer företag och lönekonsulter, i normalfallet, inte längre behöva fylla i arbetsgivarintyget med uppgifter om arbetad tid och inkomst.
– Den tid som i dag läggs på att fylla i arbetsgivarintyg till a-kassan kommer att kunna ägnas åt annat. Det är ett efterlängtat framsteg och ännu ett bevis för att samverkan ger resultat, konstaterar Zennie Sjölund, Chef Branschenheten vid Srf konsulterna.

Annons
Annons