Srf konsulternas arbete för enklare elektroniskt uppgiftslämnande av inkomstdeklarationer
För fysiska personer är det viktigt att det är enkelt att lämna samtliga uppgifter elektroniskt eftersom det är ett krav för att få byråanstånd till den 15 juni.
I arbetet med att hitta ett bättre och enklare sätt att deklarera har vi också haft kontakt med programleverantörerna av skatteprogram. Denna kontakt är naturlig då utgångspunkten är att deklarationerna upprättas i ett skatteprogram. Kontakten är också självklar eftersom programleverantörerna sitter på en ovärderlig kunskap inom området. Utifrån konstruktiva och givande diskussioner har vi gemensamt lagt ett förslag till Skatteverket om nytt elektroniskt uppgiftslämnande.
Förslaget bygger i huvudsak på att hela deklarationen, och inte bara bilagorna, ska kunna exporteras via SRU till en särskild databas hos Skatteverket. Denna databas är en så kallad mellanstation i vilken Skatteverket inte har tillgång till uppgifterna. Juridiskt sett är mellanstationen att jämföra med företagets egen skrivbordslåda. Den skattskyldige eller ett ombud ska kunna logga in i mellanstationen och genom en elektronisk signatur acceptera den tidigare exporterade deklarationen. I och med signeringen blir deklarationen inlämnad till Skatteverket och därefter kan Skatteverket granska och utreda deklarationen.
Förslaget måste betecknas som tekniskt enkelt i den meningen att det inte krävs någon ny teknisk lösning. Några juridiska problem går inte heller att förutse. Det bör därför vara möjligt att ha systemet på plats redan till 2017 års deklarationsinlämning.
Mot bakgrund av att byrålegitimation inte kan förväntas bli verklighet inom överskådlig framtid bör en uppluckring av möjligheten att signera deklarationen diskuteras. Vår uppfattning är att en deklaration bör kunna signeras med personnummer och den åttasiffriga kod som finns på inkomstdeklarationen. För att inte acceptera en sådan signatur måste det finnas starka skäl. En allmän tvekan kan inte gärna utgöra tillräckligt skäl för att sätta stop för förenklingsarbetet. Åtminstone bör lösningen prövas under några år för att därefter utvärderas.
En stor fördel med förslaget, att exportera hela deklarationen via SRU, är att det även skulle fungera för juridiska personer, till exempel inkomstdeklaration 2. För dessa inkomstdeklarationer krävs det enligt lagstiftningen att alla uppgifter lämnas elektroniskt för att företaget ska kunna lämna deklarationen en månad efter ordinarie inlämningstidpunkt. Det räcker alltså inte med att lämna bilagorna elektroniskt.
Idag är det få juridiska personer som lämnar huvudblanketten elektroniskt eftersom det är förenat med problem. Något särskilt incitamentet att lämna bilagorna elektroniskt finns därför inte. Skatteverket är givetvis medvetna om att det finns en uppenbar risk att antalet inkomstdeklarationer som lämnas på papper av juridiska personer kan öka, eftersom Skatteverkets system inte har förändrats i takt med lagstiftningen. Skatteverket har därför all anledning att snabbt få fram en lösning som möjliggör att hela inkomstdeklarationen på ett enkelt sätt kan lämnas elektroniskt. Enligt min uppfattning är Skatteverket också oerhört måna om att ta fram en sådan lösning. En utveckling av elektroniskt lämnade uppgifter är också något som Skatteverkets generaldirektör har prioriterat. Vi ser därför med tillförsikt fram mot att inom en nära framtid kunna presentera ett nytt och förenklat uppgiftslämnande.