Annons
Branschaktuellt

Tre saker som utmärker ett Gasellföretag

Dagens Industris Gaselltävling firade 15-års jubileum 2014. Genom åren har närmare 9 500 företag klarat de tuffa tävlingskriterierna. Det som främst utmärker ett Gasellföretag är att de använder sitt rörelsekapital effektivt, har låg skuldsättningsgrad och en tydlig affärsidé.

”Det som gör Gasellföretagen framgångsrika är en kombination av externa faktorer och de egna interna framgångsfaktorerna”, säger Per Weidenman, senior analytiker på beslutsstödsföretaget Bisnode, som är en av Gaselltävlingens huvudsponsorer.

Genom att analysera de företag som blivit Gaseller under Gaselltävlingens 15-åriga historia och jämföra dem med alla aktiva aktiebolag i Sverige har Per Weidenman lyckats dra en hel del intressanta slutsatser om Gasellföretagen.

Han pekar på tre framgångsfaktorer. Den första och kanske mest avgörande faktorn är sättet att hantera rörelsekapitalet. Gasellföretagen binder upp en mycket mindre andel rörelsekapital i varulager, kundfordringar och skulder till leverantörer än andra företag.
”Med en låg andel rörelsekapital är det lättare för ett företag att växa utan att stöta på problem i form av likviditetsbrist. Detta är viktigt för att kunna växa”, säger Per Weidenman.

Den andra framgångsfaktorn är skuldsättningsgraden som visar hur mycket externt kapital företagen har för att finansiera sin verksamhet. Redan flera år innan företagen blir Gaseller har de en låg skuldsättningsgrad och försörjer sig med eget kapital, visar Bisnodes genomgång.

”Det betyder att Gasellföretagen har en egen större finansiell styrka. Detta är en viktig faktor för att kunna vara långsiktig och ha kontrollen över att utveckla sin egen affärsidé.”

I finanskrisens kölvatten har företag svårare att få banklån för att finansiera expansion. I ljuset av detta är det intressant att även om Gasellföretagen i större utsträckning finansierar satsningar i det egna företaget med eget kapital så av den lilla andel man trots allt lånar externt är andelen banklån högre än för andra företag.

”Jag tolkar det som att Gasellföretagen är betrodda och förankrade i det lokala näringslivet där de är verksamma”, säger Per Weidenman.

Här spelar också den tredje framgångsfaktorn en viktig roll – att ha en begriplig affärsidé.
”Har man en tydlig affärsidé så att banken förstår vad företaget sysslar med, är det också lättare att få lån i en bank.”

De tre framgångsfaktorerna i samverkan är ett skolboksexempel på hur man driver ett framgångsrikt företag, anser Per Weidenman.

”Man skaffar sig frihet att utveckla sin affärsidé. Man är effektiv i sin kapitalanvändning och man har en begriplig affärsidé och har ett förtroende i det lokala näringslivet där man verkar.”

Källa: Dagens Industri

Läs hela artikeln här >>

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons