Annons
Företagande

Vanliga deklarationsmissar för enskilda näringsidkare – och hur du undviker dem

Deklarationssäsongen är i full gång och bokslutet för dig som är enskild näringsidkare ska snart vara klart för att kunna ligga till grund för beskattningen. I den här artikeln lyfter vi några tips på hur du undviker fel i din deklaration.
Text: Therése Allard
Annons

Avdrag för ränteutgifter 

En fysisk person får kontrolluppgifter på de ränteutgifter som har betalts under året. Kontrolluppgift ska lämnas oavsett om räntan är hänförlig till näringsverksamhet eller kapital. Beloppet för ränteutgifterna kommer att förtyckas på inkomstdeklarationen under avdrag – kapital (ruta 8.1).  

Om en del av räntorna är hänförliga till näringsverksamheten ska avdraget för dem göras i NE-blanketten i inkomst av näringsverksamhet. De redovisas då i ruta R8 Räntekostnader m.m. och under Övriga uppgifter Ränteutgifter enligt kontrolluppgifter för beskattningsåret som dragits av i näringsverksamhet, ange belopp.  

Om du flyttar en del av avdraget för ränteutgifter till näringsverksamheten är det viktigt att komma ihåg att ändra uppgifterna om ränteutgifter under avdrag i kapital (ruta 8.1). Detta är ett av de vanliga fel som Skatteverket ser hos enskilda näringsidkare.  

Avdragsgillt eller inte? 

Många enskilda näringsidkare frågar sig vad som är avdragsgillt och inte. Det kan vara svårt att veta vilka utgifter man får göra avdrag för i deklarationen. Utgångspunkten är att alla utgifter för intäkternas förvärvade får dras av. Annorlunda uttryckt, utgiften ska vara till nytta för företaget och inte av privat karaktär.  

Men det finns vissa utgifter som aldrig får dras av, till exempel förseningsavgifter och böter. Dessa regler gäller för alla företagsformer. Sedan finns det vissa regler som begränsar avdragsrätten för enskilda näringsidkare. Det beror på att enskilda näringsidkare inte är anställda i sin verksamhet. Därför skiljer sig reglerna för vad som är avdragsgillt för en enskild näringsidkare till viss del från avdragsrätten för ett aktiebolag.  

En enskild näringsidkare kan exempelvis inte ge sig själv ett friskvårdsbidrag, men det kan ägaren som arbetar och är anställd i aktiebolaget. Skatteverket har ett avdragslexikon för enskild näringsverksamhet. Kanske hittar du svar på din fråga där! 

Att tänka på när verksamheten avslutas  

När du som enskild näringsidkare avslutar din verksamhet är det några saker som du behöver vara särskilt uppmärksam på för att göra avslutet enkelt och utan extraarbete kommande år.  

Här är några åtgärder du behöver göra: 

  • Återkalla F-skatt 
  • Avregistrera för moms  
  • Avregistrera som arbetsgivare 
  • Ändra den debiterade preliminärskatten 
  • Avanmäla kontrollenhet och kassaregister om företaget har haft det  

Om du tar ut tillgångar från näringsverksamheten för att använda dem privat ska de redovisas som ett uttag. Uttaget redovisas som en försäljning till ett pris som motsvarar tillgångens marknadsvärde. Eftersom företaget inte får några pengar vid ett uttag är motkontot eget kapital. Har avdrag gjorts för moms för de uttagna tillgångarna ska även uttagsbeskattning ske för moms. 

När näringsverksamheten upphör ska periodiseringsfonder som tidigare har gjorts återföras till beskattning. Detsamma gäller expansionsfond.  

Underskott när näringsverksamheten avslutas 

Om verksamheten avslutas med underskott finns möjlighet att dra av underskottet med 70 procent. Underskottet ska dras av det följande beskattningsåret eller, om du begär det, fördelas på det följande beskattningsåret och de två därefter följande beskattningsåren. Det innebär att om verksamheten avslutades under 2024 får underskottet först dras av i deklarationen för inkomståret 2025 (deklarationen som lämnas 2026).  

Glöm inte att göra en kryssmarkering på inkomstdeklarationen baksida att verksamheten upphört. 

Redovisa avdraget i deklarationen nästkommande år 

Året efter det att verksamheten har avslutats har du alltså möjlighet att göra avdrag för underskottet. Avslutades verksamheten under 2023 har du möjlighet att dra av underskottet i deklarationen för inkomstår 2024 som lämnas nu 2025. 

I Inkomstdeklaration 1 redovisas avdraget för underskottet vid punkt 8.4. I e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 görs avdraget via bilagan Övriga tjänste- och kapitaluppgifter

Hela det totala underskottet som avdrag yrkas för ska redovisas. Skatteverket reducerar sedan beloppet till 70 procent. Under övriga upplysningar ska man också ange hur stort underskott man begär slutligt avdrag med och vilket år verksamheten upphörde. 

Vanliga misstag att se upp för som enskild näringsidkare – en sammanfattning 

Här är en sammanfattning av några av de vanligaste misstagen: 

  • Dubbelredovisning av ränteutgifter – Glömmer att justera beloppet i ruta 8.1 när delar av räntan förts till näringsverksamheten. 
  • Felaktiga avdrag – Försök att dra av privata kostnader. 
  • Missad återföring av fonder – Periodiserings- och expansionsfonder glöms ofta bort vid avslut. 
  • Ofullständig avregistrering – Att inte återkalla F-skatt eller avregistrera moms, kassaregister etc. kan skapa problem. 
  • Felaktig hantering av underskott – Antingen missas avdraget helt, eller så görs det på fel sätt i fel ruta eller år. 
  • Ingen markering för att verksamheten upphört – Glömmer att kryssa i rutan på deklarationens baksida. 

Avslutande tips 

Tycker du att allt detta verkar krångligt? Då är du inte ensam. Skattereglerna för enskild firma kan vara snåriga, särskilt vid avslut av verksamhet eller vid mer komplicerade avdrag. 

Tveka inte att ta kontakt med en kvalitetssäkrad redovisningskonsult för att få hjälp. Det är en investering som ofta lönar sig både i tid och pengar – och som kan ge dig trygghet i att allt blir rätt från början. 

Om du vill läsa mer

NE-bilaga vid avslutad näringsverksamhet | Skatteverket

Moms och bokföring vid avslutad verksamhet | Skatteverket

Underskott vid avslut av näringsverksamhet | Skatteverket

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons