Annons
Företagande Företagande

Värdering av bostadsförmån

Det är lägenhetens bruksvärde och inte vad arbetsgivaren betalar för lägenheten som är avgörande vid beräkning av förmånsvärdet för fri bostad. Det har Högsta förvaltningsdomstolen slagit fast i en dom.
Annons

I det aktuella målet hade en anställd haft förmån av fri bostad i form av en hyreslägenhet på 130 kvm i centrala Göteborg. I sin deklaration tog den anställde upp 10 000 kr i månaden, med avdrag för det han betalat till sin arbetsgivare. Värdet motsvarade det värde som arbetsgivaren utgår ifrån som underlag för skatteavdrag, arbetsgivaravgifter och kontrolluppgift.

Arbetsgivaren betalade 17 500 kr per månad för lägenheten. Ett värde som Skatteverket ansåg motsvarade marknadsvärdet och höjde därför förmånsvärdet för den anställde.

Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, konstaterade att den anställde hävdat att det belopp han tagit upp i sin deklaration motsvarade lägenhetens bruksvärde. Eftersom det rör sig om en intäktspost är det en förutsättning för att detta värde ska frångås att Skatteverket gör sannolikt att bruksvärdet är högre.

HFD håller med Skatteverket om att det kan vara en rimlig utgångspunkt för värderingen att en förmåns marknadsvärde överensstämmer med arbetsgivarens kostnad för förmånen. Men samtidigt måste beaktas att företag kan vara beredda att betala mer i hyra än vad som motsvarar bruksvärdet. Den anställde hänvisade till hyresstatistik från olika källor som indikerade att hyresnivån på orten var i paritet med det värde han tagit upp i deklarationen.

HFD slog fast att Skatteverket inte hade lyckats göra sannolikt att arbetsgivarens kostnad hade motsvarat bruksvärdet. Skatte-verket hade inte heller presenterat något underlag som kunde användas för att beräkna bruksvärdet på annat sätt. Det saknades därför grund att frångå det värde som hade redovisats i deklaration, ansåg HFD.

Dom 2012-10-05. Mål nr: 7441-10, 2659-11

Aktuella artiklar

Ändringar i K-regelverket – kan ditt företag fortsätta tillämpa K2?

9 december 2025

I somras beslutade Bokföringsnämnden om en hel rad ändringar i K2-regelverket. Ändringarna innebär bland annat att vissa företag inte längre kommer att ha möjlighet att tillämpa K2 i årsredovisningen per den 31 december 2026. Även om det kan kännas långt borta, och det först ska upprättas en årsredovisning för 2025, är det klokt att redan nu fundera på om ditt företag kommer att behöva byta regelverk nästa år. Bytet av regelverk kan i många fall påverka den löpande bokföringen redan den 1 januari 2026.

Nya 3:12-regler – vad du som delägare behöver ha koll på

8 december 2025

Rätt eller fel men vi kallar reglerna för 3:12-reglerna. De gäller delägare i fåmansaktiebolag som äger kvalificerade aktier i företaget - egentligen delägare i aktiebolag som ägs av ett fåtal personer och som även arbetar i företaget. Det är med rätta som både företagare och skatteexperter har kritiserat reglerna. De är både komplexa och svåra att förstå. Nu har förändringar i 3:12-reglerna beslutats. De träder i kraft den 1 januari 2026. Vad innebär de nya reglerna för dig som delägare?

Då blir julklappar till anställda skattefria

7 november 2025

Julen närmar sig – och med den är det viktigt att känna till vilka skatteregler som gäller för gåvor till anställda. Beloppsgränsen för att julklappen ska vara skattefri för de anställda är även i år 550 kronor. I denna artikel går vi igenom förutsättningarna för att julklappar ska vara skattefria, samt regeringens nya förslag om möjligheter för bland annat aktiebolag att få skattereduktion för gåvor till välgörande ändamål.

Annons
Annons