Premium

Branschaktuellt Redovisning Skatt

Vilka inventarier omfattas av rätten till skattereduktion för investeringar i inventarier?

Lagen om skattereduktion för investeringar i inventarier som anskaffats år 2021 beslutades under coronapandemin för att få företagen att öka och tidigarelägga sina investeringar i inventarier. Precis som för all lagstiftning som tillkom under pandemin, och som även nu under elkrisen, gick lagstiftningsprocessen snabbt. För att tillämpningen skulle bli så enkel som möjligt knöt lagstiftaren an till en begreppsapparat som konsulter, företag och Skatteverket var vana vid. Skattelättnaderna knöts till inventarier som avses i 18 kap. inkomstskattelagen (IL). I den här artikeln går vi igenom olika gränsdragningsproblem kring begreppet inventarium som kan uppkomma vid tillämpningen av lagen. Problemen är inte på något sätt nya, men har fått ökat fokus i och med lagen om skattereduktion för investeringar i inventarier som anskaffats år 2021.
Text: Therése Allard

Vilka inventarier omfattas? För att ett företag ska ha rätt till skattereduktion ska företaget ha anskaffat ett sådant inventarium som avses i 18 kap. 1 § första stycket IL. Den kopplingen innebär att inventarierna som omfattas av skattereduktionen är maskiner och inventarier som företaget innehar för stadigvarande bruk i företaget. Precis den klassificeringen som företaget vanligtvis gör för att bestämma om tillgången är ett inventarium eller inte. Det gör att det inte är några nya bedömningar vi behöver göra, utan vi har en praxis att luta oss mot i dessa frågor. Rätten till skattereduktion omfattar såväl köpta som egentillverkade tillgångar.…

Premium

För premiumartiklar behövs en prenumeration

Registrera dig och läs premiuminnehållet direkt!

Referenslista

1) RÅ 1978 Aa 149.

2) Vägledning » 2023 » Andra ämnesområden » Skattereduktion för inventarieköp under 2021 » Inköp som får ingå i underlaget Rubriken Vad menas med en funktionell enhet?

3) Vägledning » 2023 » Andra ämnesområden » Skattereduktion för inventarieköp under 2021 » Inköp som får ingå i underlaget Rubriken Vad menas med en funktionell enhet?

Exempel från Skatteverket om funktionell enhet

Exempel: en svarv som levererats 31 december 2021 är en funktionell enhet

Ett exempel är om ett företag har fått en fabrikstillverkad svarv levererad till sina lokaler senast den 31 december 2021. Vad som återstår att utföra efter detta datum är att göra i ordning platsen där svarven ska vara uppställd, t.ex. att gjuta ett fundament och att dra fram olika slag av anslutningar som elström, vatten och avlopp. I detta exempel är svarven den 31 december 2021 att betrakta som en funktionell enhet som berättigar till skattereduktion. De utgifter för olika anslutningsarbeten som utförs under 2022 berättigar inte till skattereduktion, och det oavsett tidpunkten för betalning av dessa arbeten. För det fall svarven i stället hade levererats till företaget i december 2020 så skulle anskaffningsvärdet för den inte berättiga till skattereduktion. Däremot kommer de tillkommande utgifterna för anslutningsarbeten som utförts under 2021 att berättiga till underlag för skattereduktion.

Exempel: delar till en ventilationsanläggning som har levererats men inte installerats 31 december 2021 är inte en funktionell enhet

Ett annat exempel är ett företag som avser att installera en ventilationsanläggning i en fabrikslokal. Den 31 december 2021 har leverantören som ska utföra installationen levererat fläktmaskineri och rördelar till företaget men ännu inte påbörjat installationen. Företaget har vidare för att projektera anläggningen under 2021 anlitat konsulter, som har slutfört sitt uppdrag under året. I detta fall finns det inga utgifter som kan anses utgöra grund för ett underlag till skattereduktion. Utgifterna för konsultuppdraget, som framdeles kommer att ingå i inventariets anskaffningsvärde, medför inte att det kan anses föreligga en funktionell enhet i form av ett inventarium, trots att konsultuppdraget i sig är klart.

En funktionell enhet kan vidare inte anses föreligga genom att fläktmaskineri och rör har levererats till företaget eftersom dessa utgör enstaka delar till den kommande ventilationsanläggningen. Det krävs att ventilationsanläggningen i princip är färdigställd för att kunna brukas på det hos företaget avsedda sättet för att anläggningen ska kunna betraktas som en funktionell enhet. Om det däremot den 31 december 2021 enbart återstod att t.ex. montera enklare filter eller att injustera anläggningen får det anses medföra att anläggningen vid denna tidpunkt utgjorde en funktionell enhet.

Vill du läsa mer? Läs i Skatteverkets rättsliga vägledning om skattereduktion för inventarieköp under 2021 >>

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons