Svenskt entreprenörskap ökar – kvinnorna står för hela uppgången
Efter att 2014 varit ett riktigt svagt år för svenskt entreprenörskap så kunde vi under förra året åter se en ökning. Och det är kvinnors entreprenörskap som står för hela uppgången – männens entreprenörskap fortsätter att minska.
De här siffrorna presenteras av Entreprenörskapsforum i rapporten Entreprenörskap i Sverige – årets nationella rapport inom världens största entreprenörskapsundersökning Global Entrepreneurship Monitor, GEM*.
Rapporten visar en ganska splittrad bild över hur det ser ut i Sverige. Samtidigt som kvinnors entreprenörskap är på uppgång igen så minskar mäns entreprenörskap. Därför råder det en fortsatt osäkerhet kring framtida förutsättningar för det svenska entreprenörskapet.
– Kvinnors entreprenörskap har ökat med ca en procentenhet vilket förklarar hela uppgången i det totala svenska entreprenörskapet, säger Pontus Braunerhjelm, forskningsledare Entreprenörskapsforum och professor KTH.
I rapporten kan man bland annat läsa att det informella riskkapitalet, så kallade affärsänglar, liksom tillväxtambitionerna i Sverige har ökat vilket tyder på en framtidsoptimism. Svenskar är bäst på att identifiera affärsmöjligheter men tror sig i många fall inte kunna driva ett företag.
Sedan den ekonomiska krisen slog till 2008 har rädslan för att misslyckas ökat fram till 2013, men förefaller nu ha planat ut på en nivå runt 35 procent. Ju högre rädsla att misslyckas desto lägre totalt entreprenörskap. Politiken bör därför inriktas på väl avvägda konsekvenser för seriösa entreprenörer som av olika skäl tvingas lämna marknaden.
*GEM är världens största entreprenörskapsundersökning och baseras på drygt 181 000 enkäter där entreprenöriella attityder, aktiviteter och ambitioner mäts. Undersökningen omfattar 72 procent av världens befolkning samt 90 procent av global BNP.
Källa: Entreprenörskapsforum