AGI minskar uppgifterna i arbetsgivarintyg för a-kassa
– Den tid som i dag läggs på att fylla i arbetsgivarintyg till a-kassan kommer att kunna ägnas åt annat. Det är ett efterlängtat framsteg och ännu ett bevis för att samverkan ger resultat, konstaterar Zennie Sjölund, Chef Branschenheten vid Srf konsulterna.
Före den 1 oktober baserades rätten till a-kassa på arbetad tid. För dem som omfattas av de nya reglerna efter den dagen kommer ersättningen nu i stället att baseras på inkomst.
– Uppgifter om arbetad tid kommer i normalfallet inte längre att behöva inhämtas från arbetsgivaren. I stället kommer A-kassan hämta ersättningsgrundande inkomstuppgifter direkt från Skatteverket, via AGI. Övriga uppgifter kommer normalt att lämnas till a-kassorna, precis som i dag, konstaterar Ellen Bergqvist, jurist vid Sveriges A-kassor.
Srf lönsam
Sveriges a-kassor ansvarar för a-kassornas handläggningssystem. De driver också tjänsten arbetsgivarintyg.nu dit majoriteten av företagen i dag skickar in arbetsgivarintyg digitalt – antingen direkt i webbtjänsten eller via en integration i företagets lönesystem.
I samverkan med Srf Lönsam och representanter från olika a-kassor driver nu Sveriges a-kassor igenom anpassningar för att möta kraven i den nya lagen.
Ändras gradvis
Även arbetsgivare som har lönesystem integrerade med arbetsgivarintyg.nu ska tills vidare skicka in uppgifter till a-kassan. A-kassan får då alla uppgifter de behöver, oavsett om de handlägger ett ärende enligt de gamla eller de nya reglerna.Förändringarna kan följas på arbetsgivarintyg.nu.
– Tack vare att förändringen sker gradvis och i dialog med a-kassorna kan vi programleverantörer planera och genomföra justeringar så att användarna enkelt glider över i den nya ordningen, konstaterar Erik Douglasson, lönechef vid Hogia och medlem i Srf Lönsam.
Mer AGI
Zennie Sjölund konstaterar att den senaste utvidgningen av AGI-användningen följer utvecklingen med allt snabbare och säkrare löneprocesser:
– Att ersättningen från a-kassan baseras på hur mycket man tjänat den senaste tiden är mer rättvisande än att den baseras på arbetad tid. Att a-kassan får uppgifter direkt från Skatteverket sparar inte bara tid, det gör det även enklare för Skatteverket att hitta misstänkt svarta inkomster. Bättre löneprocesser är, kort sagt, även bra för näringslivet i stort.
Krävs fortfarande uppgifter från arbetsgivaren
Arbetsgivardeklarationer på individnivå (AGI) från Skatteverket används för a-kasse-ärenden som omfattas av den nya lagen, men eftersom AGI inte innehåller alla uppgifter a-kassan behöver för att bedöma en sökandes rätt till ersättning, krävs fortfarande kompletterande uppgifter från arbetsgivaren.
– Så länge regelverket kräver att a-kassorna får in detta underlag är det inte möjligt att bara inhämta arbetsgivardeklarationer från Skatteverket. Vi arbetar dock med att se över hur vi kan minska antalet uppgifter om arbetad tid och inkomst som arbetsgivare behöver lämna, säger Moa Björklund, produktägare vid Sveriges A-kassor.



Första åtgärderna
Redan nu har Sveriges A-kassor genomfört åtgärder som innebär att färre arbetsgivarintyg begärs in från arbetsgivarna/lönekonsulterna. Detta gäller ärenden som handläggs enligt den nya lagen från den 1 oktober 2025:
- Arbetsgivarintyg begärs enbart per automatik då en person först ansöker om ersättning. Handläggare på a-kassan bedömer i vilka andra situationer det behövs ett intyg.
- Arbetsgivarintyg begärs i regel inte in i kontrollsyfte för personer med pågående ersättning.
Fakta/De nya reglerna
- Lagen om arbetslöshetsförsäkring (2024:506) och förordningen om arbetslöshetsförsäkring (2024:1350) trädde i kraft den 1 oktober 2025. För personer som omfattas av de nya reglerna baseras ersättningen på inkomst i stället för arbetad tid.
- Under en övergångsperiod gäller de gamla och nya reglerna parallellt. Därför behöver a-kassorna fortfarande uppgifter om arbetad tid och inkomst från arbetsgivarna i ärenden där ersättningsperioden beslutats innan 1 oktober 2025. Så länge en person fortsätter på en sådan ersättningsperiod kan a-kassan också behöva uppgifter om arbetad tid och inkomst enligt de äldre bestämmelserna.
- De uppgifter en arbetsgivare behöver lämna till en a-kassa regleras i 9 kap. 4 § ALF (lagen (2024:506) om arbetslöshetsförsäkring) och 24 § FALF (förordningen 2024:1350) om arbetslöshetsförsäkring).