Annons
Företagande Företagande

Digital brevlåda

En digital brevlåda medför att deklarationen kommer redan den 4-11 mars. Det förutsätter att mottagaren har anslutit sig till en leverantör innan den 27 februari.
Text: Zennie Sjölund
Annons

När det finns en anmäld digital brevlåda så kommer Skatteverket årligen skicka ut deklarationen den vägen. På Mina Sidor kan man se om det finns en digital brevlåda ansluten. Utöver den av statliga digitala brevlådan Min myndighetspost för tjänsten Mina meddelanden finns ett antal privata leverantörer. De som är anslutna till Skatteverkets tjänst är Digimail, EBoks och Kivra. Varje leverantör har sina förutsättningar med egna rutiner för att avisera deklarationen, genom exempelvis ett mejl eller sms. Den som inte har en digital brevlåda får deklarationen med posten mellan den 13 mars och 15 april. Om det finns ombud så är det till respektive leverantör om de erbjuder möjligheten att ge andra än personen själv möjlighet att läsa och hantera meddelanden.

Mer än deklaration

När det finns en koppling till en digital brevlåda så är det inte endast deklarationen som Skatteverket skickar ut den vägen. Ärenden utöver deklarationsområdet hos Skatteverket som hanteras via den digitala brevlådan är inom många områden. I samband med ändringar av uppgifter till folkbokföringen så kommer bekräftelser av flyttanmälan, en kontrollfunktion för att se till att personuppgifter inte missbrukas. Företagare har en kontrollfunktion gällande behörighet att använda e‑tjänster på skatteverket.se, företag och privat som kommer via meddelande till den digitala brevlådan. Som företag och privatperson är det via den digitala brevlådan som betalningskrav och betalningsuppmaningar skickas ut. Även administration av företagsuppgifter, kassaregister, vissa moms ärenden, anmälan om personalliggare, beslut kring preliminärskatt, punktskatt, rot-och rut, korrespondens kring skattekontroller. Dessutom kommer alla kontoutdrag och beställda saldobesked från skattekontot, företag och privat samt utbetalningar från skattekonto, företag och privat. Om en person som har en digital brevlåda avlider, stoppas den digitala posten. All post till den avlidna personen skickas istället automatiskt som fysisk post.

Inte bara Skatteverket

Oavsett vilken leverantör som mottagaren väljer kommer all myndighetspost att skickas digitalt. Information men även fakturor från exempelvis Valmyndigheten, Transportstyrelsen, CSN och Försäkringskassan kommer därmed i den digitala brevlådan och inte i kuvert via den vanliga brevlådan. Det är viktigt att tänka på vid exempelvis besök i Stockholm om en trängselavgift uppkommer. Fakturan kommer i sådana fall via den digitala brevlådan. Beroende på vilken leverantör av digital brevlåda som används finns även möjlighet att ta emot post från företag. Förutsättningen är att de är anslutna till leverantörens lösning.

Aktuella artiklar

Ändringar i K-regelverket – kan ditt företag fortsätta tillämpa K2?

9 december 2025

I somras beslutade Bokföringsnämnden om en hel rad ändringar i K2-regelverket. Ändringarna innebär bland annat att vissa företag inte längre kommer att ha möjlighet att tillämpa K2 i årsredovisningen per den 31 december 2026. Även om det kan kännas långt borta, och det först ska upprättas en årsredovisning för 2025, är det klokt att redan nu fundera på om ditt företag kommer att behöva byta regelverk nästa år. Bytet av regelverk kan i många fall påverka den löpande bokföringen redan den 1 januari 2026.

Nya 3:12-regler – vad du som delägare behöver ha koll på

8 december 2025

Rätt eller fel men vi kallar reglerna för 3:12-reglerna. De gäller delägare i fåmansaktiebolag som äger kvalificerade aktier i företaget - egentligen delägare i aktiebolag som ägs av ett fåtal personer och som även arbetar i företaget. Det är med rätta som både företagare och skatteexperter har kritiserat reglerna. De är både komplexa och svåra att förstå. Nu har förändringar i 3:12-reglerna beslutats. De träder i kraft den 1 januari 2026. Vad innebär de nya reglerna för dig som delägare?

Då blir julklappar till anställda skattefria

7 november 2025

Julen närmar sig – och med den är det viktigt att känna till vilka skatteregler som gäller för gåvor till anställda. Beloppsgränsen för att julklappen ska vara skattefri för de anställda är även i år 550 kronor. I denna artikel går vi igenom förutsättningarna för att julklappar ska vara skattefria, samt regeringens nya förslag om möjligheter för bland annat aktiebolag att få skattereduktion för gåvor till välgörande ändamål.

Annons
Annons