Annons
Branschaktuellt Redovisning

Redovisningskonsulten – bäst när det gäller?

– 2019, första gången vi mätte kundnöjdheten inom redovisningsbranschen fick vi ett resultat som var bland det högsta vi sett. Det blir mycket intressant att se om de höga delbetygen för bland annat proaktivitet och möjlighet att leva upp till kundernas förväntningar upprepas i den undersökning vi gör nu i augusti, inte minst med tanke på de speciella villkoren under pandemin, säger Johan Parmler, VD för Svenskt Kvalitetsindex (SKI).
Text: Håkan Edvardsson
Annons

Under augusti intervjuas cirka 1 000 kunder till redovisningsbyråer av olika storlekar. I de kvartslånga intervjuerna behandlas områden som kundnöjdhet och kundlojalitet och frågor om byråns image, kundens förväntningar, produktkvalitet, service och prisvärdhet. Resultatet för 2021 presenteras i september.

– Baserat på utfallet 2019 har redovisningsbranschen goda förutsättningar att upprepa sitt extremt goda resultat i årets undersökning. Pandemin har orsakat stor osäkerhet och ett stort behov av rådgivning och stöd för många företag, vilket var kategorier branschen fick mycket höga betyg i 2019. Jag tror att branschen har ett sätt att jobba på som bör ge goda resultat i en orolig tid som pandemin.

Högt förtroende

Johan Parmler menar att detta är det mest troliga scenariot. Men det kan också vara så att det mycket höga förtroendet skapar en förväntan hos kunderna som kan vara utmanande att matcha. Och att resultatet 2021 därför kan bli lägre än 2019.

– Vår skala går från 0 till 100. Snittet i Sverige är 66. Ett kundnöjdhetsbetyg under 60 tyder på ett stort missnöje bland kunderna. Betyg över 75 är mycket bra och redovisningstjänster fick hela 79,3 i betyg 2019. Jag har knappast sett något liknande sedan jag började här 2005, det är enbart privattandläkarna som kan matcha den kundnöjdheten. De fick för övrigt bra betyg även 2021.

Kämpande företag

I den tidigare undersökningen låg de byråer som uttalat arbetar med kvalitet via auktorisation högst i mätningarna. Parmler håller för sannolikt att det resultatet upprepar sig. Och visar vad en riktigt bra redovisningsbyrå kan göra.

– I de kvalitetsmätningar vi gjort inom andra sektorer före och under pandemin finns det många sektorer som har stora skillnader i kundnöjdhet. Företagskunder är mer påverkade än privatkunder. Företagen kan se den här tiden som ett test på om man verkligen är bäst när det gäller. Kan redovisningsbyråerna steppa upp när företagen kämpar för sin överlevnad och prestera en service på topp eller inte? Det blir oerhört intressant att skåda.

– Har någon bransch förutsättningar att lyckas bra med kundnöjdheten under pandemin så är det redovisningsbranschen, säger Johan Parmler, VD för Svenskt Kvalitetsindex.

Undersökningen

Tjänsterna kunderna tillfrågas om är: bokföring, bokslut, bokslutsgenomgång, årsredovisning, leverantörsfakturahantering, fakturering, löner, deklaration och rådgivning.

Svaren viktas och analyseras enligt strukturella ekvationsmodeller och en metod som heter partiellt minsta kvadratmetoden (PLS- Partial Least Square). Metoden gör även underliggande samband analyserbara, i motsats till att enbart sammanställa de direkta svaren.

Svenskt Kvalitetsindex – insikter för en hållbar framtid

Aktuella artiklar

XBRL höstkonferens 2025: Så formas framtidens rapportering

23 oktober 2025

På XBRL Swedens höstkonferens i Stockholm 2025 samlades myndigheter, systemleverantörer och rådgivare kring en gemensam utmaning – hur vi säkerställer kvalitet, struktur och tillit i en snabbt föränderlig digital miljö. Med AI som katalysator förändras både arbetsliv, rapportering och regelverk i grunden. Men oavsett tekniska framsteg kvarstår det centrala: behovet av transparens, tillförlitliga data och samverkan mellan människa och system.

Skydda ditt företag – konkreta råd från svenska myndigheter i EU-kampanj

15 oktober 2025

I oktober genomför Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och Polismyndigheten gemensamt en kampanj med temat: ”Tänk säkert”. Initiativet kommer från EU och flera svenska myndigheter och organisationer har anslutit sig till kampanjen som syftar till att göra företagandet säkrare och tryggare. Här är delar vi med oss av checklistor och tips från MSB, Bolagsverket och Verksamt.se.

Nytt ställningstagande om moms på parkeringsplatser

15 oktober 2025

Skatteverket har den 30 september 2025 publicerat ett nytt ställningstagande som påverkar hur moms ska hanteras vid uthyrning av parkeringsplatser till hyresgäster i lokal- eller bostadsfastigheter. Ställningstagandet innebär en ändring i sak jämfört med tidigare praxis och kan få stor praktisk betydelse – inte minst för hyresgäster, hyresvärdar och deras redovisningskonsulter. Ställningstagandet börjar tillämpas av Skatteverket den 1 april 2026.

Annons
Annons