31 januari – Dags att rapportera!
Kontrolluppgifter till Skatteverket
I de flesta fall ska en arbetsgivare redovisa löner i en arbetsgivardeklaration till Skatteverket. I vissa specifika fall ska dock en kontrolluppgift lämnas i stället. Detta gäller bland annat för vissa löner, arvoden samt ersättningar från pensions- och försäkringsutbetalare.
Nytt för i år:
Från och med inkomståret 2024 kan flera kontrolluppgifter som tidigare skickats via blankett endast lämnas elektroniskt. Det gäller följande: KU13, KU16, KU17, KU21, KU34, KU68, KU71 och KU72.
- KU13: För mottagare som ska beskattas enligt reglerna om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta (SINK).
- KU16: För sjöinkomst, lämnas av arbetsgivare för sjömän bosatta i Sverige med inkomst ombord på fartyg klassificerade av Skatteverket för sjöinkomst (närfart eller fjärrfart). Även arbete ombord på EES-handelsfartyg som används i närfart eller fjärrfart inkluderas.
- KU17: För utomlands bosatta med sjöinkomst som beskattas enligt reglerna för särskild inkomstskatt för utomlands bosatta med sjöinkomst.
- KU21: Avser obligationer.
- KU34: Avser optioner.
- KU68: För medlemmar som betalat avgift till arbetslöshetskassa.
- KU71 och KU72: Avser deklarationsuppgifter för uttag och insättning på skogskonto, skogsskadekonto och upphovsmannakonto.
Läs mer
- För vilka uppgifter ska KU lämnas? Lämna kontrolluppgifter | Skatteverket
- Här finns Skatteverkets e-tjänster: E-tjänster och blanketter för företag | Skatteverket
Plattformsföretag ska lämna kontrolluppgifter
Den 31 januari 2024 är det dags för plattformsföretagen att lämna kontrolluppgifter till Skatteverket. Det är andra året som plattformsföretagen ska lämna kontrolluppgifter.
Ett företag som driver en digital plattform, till exempel i form av en app eller webbplats, och ingår avtal med säljare för att göra hela eller delar av plattformen tillgänglig för dessa säljare omfattas av reglerna. Företaget är en så kallat plattformsoperatör. Exempel på plattformar är sådana som förmedlar uthyrning av fast egendom, personliga tjänster samt inom försäljning av varor. Det kan även vara plattformar som förmedlar uthyrning av transportmedel.
Plattformsoperatörer ska lämna uppgifter till Skatteverket om vilka säljare och uthyrare som använder den digitala plattformen, till exempel en webbplats, och vilka inkomster som säljarna och uthyrarna har fått. Dessa användare kan vara både företagare och privatpersoner. Kontrolluppgifterna ska lämnas årsvis. Ersättningen är i kontrolluppgiften uppdelad på kvartal. Ersättningen ska redovisas den period när säljaren har fått betalt eller fått ersättningen tillgodoräknad.
Läs mer
Plattformsekonomi | Skatteverket
Kontrolluppgifter från plattformsoperatörer (KU90, KU91, KU92 och KU93) | Skatteverket
Tidigare artikel i Tidningen Konsulten: Driver du en digital plattform?
Rapportering till Fora
Fora införde förra året månatlig rapportering av löner för arbetare. För 2024 är det endast de slutliga lönerna för tjänstemän som ska rapporteras.
Viktiga datum:
- Rapporteringstjänsten öppnade den 2 januari kl. 07.00 och stänger den 31 januari 2025.
- Om rapporteringen gäller tjänstepension (Avtalspension SAF-LO) via Företagares egen försäkring, ska ägarens inkomst för föregående år rapporteras mellan den 2 januari och den 30 april 2025.
Läs mer om Fora-rapporteringen: Så rapporterar du tjänstemän, vd och ägare | fora.se
Ansök om utbetalning för rot- och rutarbeten
Den 31 januari 2025 är sista dagen för företag som har som har utfört rot- och rutarbeten att begära utbetalning från Skatteverket för de arbeten som kunderna har betalat under 2024.
Tillfällig höjning av rot och rutavdraget från och med den 1 juli till och med den 31 december 2024. Rot- och rutavdraget är max 75 000 kronor vardera per person under den tiden. Sammanlagt kan en privatperson få totalt 150 000 kronor i skattereduktion för rot och rutarbeten under kalenderår 2024. En privatperson får max 50 000 kronor i rotavdrag för arbeten som betalats före den 1 juli då de tillfälliga reglerna inte gällde.
Läs mer
Rot och rutavdrag – företag | Skatteverket
Villkor för rot- och rutavdrag | Rättslig vägledning | Skatteverket
Ansökan om utbetalning för grön teknik
Även arbeten som avser installation av grön teknik ska ha kommit in till Skatteverket senast den 31 januari året efter att kunden betalade för installationen. För arbeten som är utförda och betalade under 2024 ska ansökan göras senast den 31 januari 2025. Skattereduktionen för grön teknik är högst 50 000 kr per person och år.
Nya regler från den 1 januari 2025
Efter den 31 december 2024 är det slutbetalningen som styr skattereduktionen. Eftersom det är slutbetalningen som styr innebär det att samtliga betalningar som har gjorts för installationen kan ligga till grund för beräkning av skattereduktion. Om en förskottsbetalning görs år 1 och installationen färdigställs och slutbetalas år 2 kan skattereduktion medges för båda betalningarna år 2. Begäran ska ha kommit in till Skatteverket senast den 31 januari året efter det beskattningsår då arbetet färdigställdes och slutbetalades. Ändringen av reglerna gäller arbeten som slutbetalats 2025 eller senare. Det innebär att ett förskott som har betalats under 2024 kan ingå i ansökan när arbetet färdigställdes och slutbetalningen skedde under 2025.
Läs mer
Grön teknik – företag | Skatteverket
Grön teknik, installation | Rättslig vägledning | Skatteverket