Annons
Företagande Företagande

Dyrt att inte erbjuda kunden utskrivet kvitto

Restaurangföretaget hade registrerat samtliga försäljningar i kassaregistret och tagit fram kvitto. Trots det ansåg Högsta förvaltningsdomstolen att det inte var oskäligt att ta ut full kontrollavgift eftersom 5 av 16 kunder inte erbjudits det utskrivna kvittot.
Text: Srf konsulterna
Annons

I det aktuella målet hade Skatteverket vid ett kontrollbesök noterat att verkets två tjänstemän och ytterligare tre kunder inte erbjudits kvitto vid betalning. Försäljningarna registrerades i kassaregister och kvitto togs fram men slängdes direkt i papperskorgen i stället för att erbjudas kunderna. Totalt betjänades 16 kunder under den halvtimme som kontrollen genomfördes. Med anledning av vad som iakttagits beslutade Skatteverket att ta ut kontrollavgift med 10 000 kr på den grunden att företaget inte uppfyllt kravet att erbjuda kunden kvitto och att det inte framstod som oskäligt att ta ut avgift med fullt belopp.

Kvitto måste erbjudas aktivt

De företag som omfattas av skyldigheten att använda ett kassaregister ska vid varje försäljning ta fram och erbjuda kunden ett kassakvitto. Det gäller oavsett om kunden betalar kontant eller med kontokort. Det saknar betydelse om kunden begär ett kassakvitto eller inte. Inte ens när kunden uttryckligen avstår från kvitto kan företaget låta bli att ta fram ett kassakvitto. Efter att kvittot skrivits ut måste företaget genom en aktiv handling erbjuda kunden kvittot. Någon skyldighet för kunden att ta emot kassakvittot finns dock inte.

Kontrollavgiften inte oskälig

Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, som kom att pröva frågan framhöll att det av förarbetena framgår att en sanktion bör utlösas av lätt konstaterbara överträdelser så att det inte uppstår några utredningsproblem. Kontrollavgiften har dessutom utformats så att det inte krävs någon utredning om skatt har undandragits. Utgångspunkten är därför att kontrollavgift ska tas ut med samma belopp oberoende av överträdelsens karaktär.

HFD poängterade även att utrymmet för befrielse från kontrollavgift är begränsat. Men befrielse helt eller delvis kan bli aktuell vid mindre överträdelser av kvittokravet. Som exempel nämns i förarbetena att kunden vid enstaka tillfällen inte erbjudits kvitto.

Enligt HFD innebar inte i sig den omständigheten att företaget brustit i att endast uppfylla det sista ledet i kvittokravet att det var oskäligt att ta ut kontrollavgift med fullt belopp. Att inte erbjuda 5 av 16 kunder kvitto under en halvtimme kunde inte betraktas som enstaka tillfällen, ansåg HFD. Det fanns därför inget skäl för hel eller delvis befrielse av kontrollavgiften.

OBS! Kontrollavgiften höjdes från och med den 1 januari 2016 till 12 500 kr.

Dom 2016-11-30, mål nr 6349-15.

Aktuella artiklar
Annons