Annons
Företagande Företagande

Andrahandsuthyrning av bostadsrätt

Från halvårsskiftet blir det lättare att hyra ut en bostadsrätt i andra hand. Bostadsrättsföreningen får samtidigt rätt att ta ut en avgift för att täcka sina kostnader vid sådan uthyrning. Det har riksdagen bestämt.
Annons

För att få hyra ut en bostadsrättslägenhet i andra hand krävs normalt samtycke från föreningens styrelse. Om styrelsen inte går med på sådan uthyrning kan bostadsrättshavaren söka tillstånd hos hyresnämnden. För att få tillstånd att hyra ut i andra hand har det tidigare krävts beaktansvärda skäl, men nu ska det räcka med att bostadsrättshavaren har skäl för uthyrningen.

Stor frihet

Utgångspunkten för de nya reglerna är att bostadsrättshavaren ska ha stor frihet att välja hur bostadsrätten ska disponeras under en tid. Det innebär att en bostadsrätt kan få hyras ut

  • under studier eller anställning på annan ort,
  • vid vistelse på annan ort i landet eller utomlands,
  • vid vård av anhörig,
  • under en övergångsperiod om bostadsrätten är svårsåld,
  • till en närstående.

Någon uthyrning på obegränsad tid är det dock inte fråga om utan bostadsrättshavarens skäl för att hyra ut kommer att väga lättare ju längre tiden går. Någon lättnad införs inte när det är fråga om rent spekulativa köp eller innehav eller när syftet enbart är att tillgodogöra sig en hyra för lägenheten.

Avgift

Bostadsrättsföreningen får rätt att ta ut en särskild avgift av den som hyr ut sin lägenhet. På det sättet kan föreningen kompenseras för det merarbete som en andrahandsuthyrning kan innebära. En förutsättning för att en avgift ska få tas ut är att det i stadgarna anges att föreningen får göra det. Det är alltså upp till medlemmarna i varje förening att bestämma om en sådan avgift ska tas ut och hur den ska beräknas. I lagen har det införts ett tak för hur hög avgift som får tas ut. För ett helt år är taket satt till 10 procent av prisbasbeloppet. För 2014 blir det 4 440 kr. Avgiften ska dock proportioneras efter det antal månader bostadsrätten är uthyrd.

Ikraftträdande

De nya reglerna träder i kraft den 1 juli 2014.

Proposition 2013/14:142

Aktuella artiklar

Ändringar i K-regelverket – kan ditt företag fortsätta tillämpa K2?

9 december 2025

I somras beslutade Bokföringsnämnden om en hel rad ändringar i K2-regelverket. Ändringarna innebär bland annat att vissa företag inte längre kommer att ha möjlighet att tillämpa K2 i årsredovisningen per den 31 december 2026. Även om det kan kännas långt borta, och det först ska upprättas en årsredovisning för 2025, är det klokt att redan nu fundera på om ditt företag kommer att behöva byta regelverk nästa år. Bytet av regelverk kan i många fall påverka den löpande bokföringen redan den 1 januari 2026.

Nya 3:12-regler – vad du som delägare behöver ha koll på

8 december 2025

Rätt eller fel men vi kallar reglerna för 3:12-reglerna. De gäller delägare i fåmansaktiebolag som äger kvalificerade aktier i företaget - egentligen delägare i aktiebolag som ägs av ett fåtal personer och som även arbetar i företaget. Det är med rätta som både företagare och skatteexperter har kritiserat reglerna. De är både komplexa och svåra att förstå. Nu har förändringar i 3:12-reglerna beslutats. De träder i kraft den 1 januari 2026. Vad innebär de nya reglerna för dig som delägare?

Då blir julklappar till anställda skattefria

7 november 2025

Julen närmar sig – och med den är det viktigt att känna till vilka skatteregler som gäller för gåvor till anställda. Beloppsgränsen för att julklappen ska vara skattefri för de anställda är även i år 550 kronor. I denna artikel går vi igenom förutsättningarna för att julklappar ska vara skattefria, samt regeringens nya förslag om möjligheter för bland annat aktiebolag att få skattereduktion för gåvor till välgörande ändamål.

Annons
Annons