Det viktiga uppdragsavtalet
Uppdragsavtalet är ett levande dokument, eftersom ett uppdrag har en tendens att förändras med tiden. Uppdragsavtalet ska ses över minst en gång per år och uppdatering ska ske så snart uppdraget förändras på något sätt. Det kan handla om ändring av uppdragsgivarens företrädare, uppdragets omfattning, innehåll etcetera.
Hösten är en bra tid att se över och gå igenom befintliga uppdragsavtal tillsammans med dina kunder. Utgå från ert befintliga uppdragsavtal som ett diskussionsunderlag för ert fortsatta samarbete. I en sådan genomgång får ni möjlighet att säkerställa att uppdraget löper på som ni har överenskommit, men det är också ett utmärkt tillfälle att fånga upp om kunden saknar något eller om det uppstått andra behov och önskemål. Passa på att informera om vilka tjänster du kan erbjuda ytterligare, exempelvis rådgivningsuppdrag som generationsskiften och hållbarhetsredovisning enligt NSRS.
Rådgivningsdelen i uppdragen ökar allt mer. Löpande rådgivning förväntas ingå i uppdraget, men ger du särskild rådgivning som faller utanför det löpande behöver du skriva ett separat uppdragsavtal för just den delen. Exempel på särskilda rådgivningsuppdrag är omstruktureringar, fastighetsöverlåtelser och företagsöverlåtelser. Det är viktigt att du som redovisningskonsult gör en professionell bedömning av dina förutsättningar att agera rådgivare eller om det krävs specialistkunskaper.
Tänk på att du som redovisningskonsult har en mycket viktig roll för dina uppdragsgivare. Dina kunskaper, ditt engagemang och hur du kan arbeta proaktivt för dina kunder skapar stor kundnytta och fina förutsättningar för långsiktiga och starka kundrelationer.
Ett tydligt uppdragsavtal minskar risken för missförstånd och är också en nödvändighet om en eventuell tvist skulle uppstå där man behöver reda ut var i överenskommelsen det brister. Om det skulle uppstå ett fel som leder till ett försäkringsärende är ett tydligt och uppdaterat uppdragsavtal till mycket stor hjälp för att kunna avgöra ärendet på ett korrekt sätt.
Uppdragsavtalet är en trygghet både för dig, redovisningsbyrån och dina kunder.
Uppdragsavtalet ska innehålla:
Vilka parterna är
Här ska det framgå vem som är uppdragsgivare respektive uppdragstagare samt eventuellt utsedda kontaktpersoner och mottagare av rapporter.
Uppdragets omfattning
En noggrann beskrivning av vilka tjänster som redovisningsföretaget ska utföra, tidpunkt för leverans av material och rapportering. Här är det också viktigt att det framgår vad som inte ingår i uppdraget.
Ansvarsfördelning
En beskrivning av hur parterna har fördelat ansvaret i det överenskomna arbetet med uppdraget. Det är viktigt att det framgår att uppdragsgivaren alltid är självständigt ansvarig för redovisningens innehåll och fullständighet, samt att redovisningskonsulten ansvarar för att arbetet utförs i enlighet med kraven i branschstandarden.
Rapportering
En beskrivning av frekvens och format för rapportering till uppdragsgivaren.
Arvodesberäkning och fakturering
En beskrivning av hur redovisningsföretaget ska debitera för utförda tjänster, t ex fast pris eller löpande räkning, villkor för prisändring mm.
Uppdragsavtalet bör även innehålla allmänna villkor som reglerar områden som är generella och gäller om något annat inte framgår av uppdragsavtalet.
Viktiga Rex-nummer att hålla koll på för att göra rätt när det gäller uppdragsavtal:
Rex 330 Uppdragsavtal
Rex 565 Löpande rådgivning
Rex 570 Särskilda rådgivningsuppdrag
Här hittar du Rex byråstöd och mallar för uppdragsavtal (inloggning krävs)
Här hittar du branschanpassad mall för din verksamhets egen hållbarhetspolicy. Här finns även NSRS – Nordic Sustainability Reporting Reporting Standard som är den nordiska standarden för hållbarhetsrapportering. (inloggning krävs)