Annons
Företagande Företagande

Ett mer tillförlitligt fastighetsregister

Idag förekommer inaktuella inskrivningar i fastighetsregistret. Regeringen föreslår nu i en proposition att sådana uppgifter ska tas bort så att registret blir mer tillförlitligt. Genom denna förbättring av registret beräknas fastighetsägare och andra kunna spara mer än 20 miljoner kr per år.
Annons

Fastighetsregistret belastas i dag av hundratusentals äldre inskrivningar av rättigheter som inte längre gäller. Det leder till mycket merarbete när registret används, bland annat vid fastighetsförsäljningar, i kommunernas planarbete och hos Lantmäteriet.

Inaktuella inskrivningar

Det finns två huvudorsaker till att inskrivningar av nyttjanderätter och servitut blivit inaktuella.

Den ena orsaken är att inskrivningar regelmässigt följde med till nybildade fastigheter vid avsöndringar och avstyckningar till i slutet av sextiotalet, även om rättigheten inte hade utövats i de delarna av den gamla fastigheten. Inskrivningen var alltså inaktuell redan när fastigheten bildades.

Den andra orsaken är att inskrivningar inte är tidsbegränsade, även om den inskrivna rättigheten är det. Nyttjanderättsavtal är som regel inte bindande längre än 50 år.

Inskrivningar kan också ha blivit inaktuella på grund av att de inskrivna rättigheterna blivit otidsenliga och inte längre görs gällande.

De åtgärder som nu föreslås riktas mot mer än 50 år gamla inskrivningar av nyttjanderätter, servitut och avkomsträtter. Sådana inskrivningar kan till exempel avse en rätt att ha en ledning eller en väg över någon annans fastighet.

Lagfarter och penninginteckningar berörs inte av förslaget.

Anmälan

För att en inskrivning som beviljats före den 1 juli 1968 ska stå kvar i fastighetsregistret efter den 31 december 2018 krävs en anmälan om förnyelse. Sådan anmälan, som ska vara skriftlig, kan lämnas till inskrivningsmyndigheten av både rättighetsinnehavaren och andra vars rätt berörs. Anmälan ska innehålla uppgift om den inskrivning som avses och den eller de fastigheter där inskrivningen ska stå kvar.

Om någon anmälan inte görs senast den 31 december 2018 tas inteckningen bort.

Någon anmälan behöver dock inte göras för inskrivning av en tomträtt eller av en rättighet som avser vattenkraft eller vatten-reglering.

Dödning

Det införs även en skyldighet för rättighetsinnehavaren att ansöka om dödning av en inskrivning vars rättighet har upphört helt eller delvis. Sådan ansökan ska lämnas in till inskrivningsmyndigheten inom tre månader från det att rättigheten upphört. Inskrivningsmyndigheten får också rätt att vitesförelägga rättighetsinnehavaren att inkomma med sådan ansökan.

Ledningsrättslagen förtydligas så att det uttryckligen framgår att ledningsrättshavaren ansvarar för förrättningskostnaderna och saknar rätt till ersättning för skada när en obehövlig ledningsrätt upphävs.

Ikraftträdande

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2013.

Proposition 2012/13:76

Aktuella artiklar

Ändringar i K-regelverket – kan ditt företag fortsätta tillämpa K2?

9 december 2025

I somras beslutade Bokföringsnämnden om en hel rad ändringar i K2-regelverket. Ändringarna innebär bland annat att vissa företag inte längre kommer att ha möjlighet att tillämpa K2 i årsredovisningen per den 31 december 2026. Även om det kan kännas långt borta, och det först ska upprättas en årsredovisning för 2025, är det klokt att redan nu fundera på om ditt företag kommer att behöva byta regelverk nästa år. Bytet av regelverk kan i många fall påverka den löpande bokföringen redan den 1 januari 2026.

Nya 3:12-regler – vad du som delägare behöver ha koll på

8 december 2025

Rätt eller fel men vi kallar reglerna för 3:12-reglerna. De gäller delägare i fåmansaktiebolag som äger kvalificerade aktier i företaget - egentligen delägare i aktiebolag som ägs av ett fåtal personer och som även arbetar i företaget. Det är med rätta som både företagare och skatteexperter har kritiserat reglerna. De är både komplexa och svåra att förstå. Nu har förändringar i 3:12-reglerna beslutats. De träder i kraft den 1 januari 2026. Vad innebär de nya reglerna för dig som delägare?

Då blir julklappar till anställda skattefria

7 november 2025

Julen närmar sig – och med den är det viktigt att känna till vilka skatteregler som gäller för gåvor till anställda. Beloppsgränsen för att julklappen ska vara skattefri för de anställda är även i år 550 kronor. I denna artikel går vi igenom förutsättningarna för att julklappar ska vara skattefria, samt regeringens nya förslag om möjligheter för bland annat aktiebolag att få skattereduktion för gåvor till välgörande ändamål.

Annons
Annons