Josefin Svensson: ”Att skapa nära relationer är viktigt i mitt arbete”
Efter att ha arbetat några år som löneadministratör tog Josefin Svensson steget och startade egen verksamhet.
Idag har hon en bred kundbas, skapad genom en kombination av nätverkande och personliga rekommendationer. Hennes uppdrag sträcker sig över ett spektrum av kontinenter och branscher som inkluderar hemvård, teknik, verkstäder och byggsektorn.
Viktigt med kundkännedom
Josefin är noggrann med vem hon tar sig an som kund. Hon gör därför en noggrann research innan hon skriver avtal.
– Kriminaliteten i samhället ökar och jag vill inte bli en möjliggörare för brottslig verksamhet. Det är viktigt för mig att veta att mina kunder är goda arbetsgivare och att jag arbetar med företag som delar mina värderingar, förklarar hon.
Digitalt arbetssätt
I och med att det mesta av Josefins arbete sker på distans är kunderna vana vid att kommunicera via digitala plattformar och få underlag som lönespecifikationer digitalt.
Det digitala arbetssättet har också öppnat dörrarna till internationella marknader viket gett henne en kunskap om olika länders lönesystem och regelverk.
– Lönesystemen ser väldigt olika ut internationellt, men jag är lite av en nörd och gillar att grotta ner mig i ny kunskap. The Global Payroll Association har jättebra nyhetsbrev och kurser. På det sättet håller jag mig uppdaterad kring internationella lagar och regler, förklarar Josefin och berättar vidare att just lärande och utveckling är det som gör yrket så spännande.
Auktorisation – en skrytfaktor
Hennes kompetens ger inte bara kunderna trygghet; det ger henne också en stabil grund att stå på vid kontakt med kunder och anställda som har frågor. Något hon också arbetar mycket med att förmedla till sina kollegor i branschen.
Därför kändes det också bra att 2022 få auktorisationen som ett bevis på sin kompetens, berättar Josefin.
– Mina kunder visste inte vad auktorisationen innebar, men när jag berättade vad som krävs för att bli auktoriserad blev de väldigt stolta över att ha en auktoriserad lönekonsult. Det har blivit lite av en skrytfaktor för dem.
Relationsbyggare
Den största drivkraften för Josefin är relationen till kunderna.
– Att bygga långsiktiga, förtroendefulla relationer med kunderna överträffar allt annat, säger hon. Hon tror också att det var hennes genuina passion för yrket som ledde till utmärkelsen som Årets Srf Auktoriserade Lönekonsult.
Rådgivande partner
I framtiden hoppas Josefin på att få arbeta mer med proaktiv rådgivning för sina kunder.
– Som lönekonsult har vi mycket information och data om våra kundföretag. Med mer analys kan vi ge våra kunder djupare insikter och värde som till exempel kan bidra till både lägre kostnader och ökad hållbarhet. Jag tror att vi kommer gå åt det hållet nu när AI-teknologier kommer spela en allt större roll för vår bransch.
Srf konsulterna delar varje år ut utmärkelsen Årets Srf Auktoriserade Redovisningskonsult och Årets Srf Auktoriserade Lönekonsult, samt Årets Srf Auktoriserade Verksamhet.
Har du en kandidat du vill nominera till nästa års utmärkelse redan nu? Då kan du göra det här.