Annons
Redovisning

Lockar och utbildar framtidens talanger

Hur ska studenter på universitet och högskolor lockas till redovisningsyrket?

Vad ska yrkesverksamma stärka för att öka sin och branschens konkurrenskraft?

– Jag upplever att studenternas intresse väcks när de inser att redovisning är mer än ”bara siffror” och att man verkligen gör skillnad för företagets utveckling, säger Malin Brus, doktorand, som liksom kollegan Anna Karin Pettersson, doktor i företagsekonomi, blandar teori och praktik i sin undervisning.
Text: Håkan Edvardsson
Annons

Förutom arbetet vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet är den tidigare auktoriserade revisorn Anna Karin Pettersson även utbildare för Srf konsulterna. Nyligen uppmärksammades hennes arbete, som även omfattar utgivning av läromedel, av Svenska Revisionsakademin när hon fick deras pedagogiska pris. I motiveringen talas om ”…ett gediget engagemang för studenters lärande och förståelse för redovisning både som praktik och som profession.”

– Jag ser att den kombinationen ger mycket både för studenterna och de framtida arbetsgivarna. Tyvärr dalade intresset för vår ettåriga magisterutbildning i redovisning så den sattes på paus, studenter på grundnivå lockas i stor utsträckning till finansinriktningen, konstaterar Anna Karin Pettersson som samtidigt ser en motsatt trend:

– I den senaste kullen förstaårsstudenter på ekonomprogrammet svarade 30 % att de kan tänka sig en yrkesbana inom redovisning och revision. Det är betydligt fler jämfört med tidigare år, och förhoppningsvis en indikation på att vi lyckas väcka studenternas intresse för redovisning genom intressanta och lärorika grundkurser. Generellt är ju problemet inte att branschen inte kan fånga upp studenterna utan att det finns för få nya redovisningskonsulter att anställa.

Branschens attraktivitet

Malin Brus, som fortfarande är delägare och verksam på en mindre byrå, är doktorand vid Företagsekonomiska institutionen vid Göteborgs universitet, där Anna Karin Pettersson är universitetslektor.

Malin Brus forskning handlar om hur redovisningskompetens och kunskapsutveckling påverkas av automatiserad redovisning, något Srf konsulterna följer med intresse. Förutom forskningen undervisar hon på en fristående kurs i redovisning vid universitetet och är Auktoriserad Redovisnings- och Lönekonsult.

På frågan om branschens attraktivitet betonar Malin Brus vikten av att förmedla till studenterna att redovisning är ett komplext område som i stor utsträckning handlar om bedömning och förståelse för kundföretagens verksamhet, snarare än om enkla, tråkiga sysslor som enkelt kan automatiseras.

–  Branschen måste jobba med att synliggöra att redovisning är ett hantverk, och att redovisningskonsulten är en viktig del i det, samtidigt som man nyttjar möjligheterna som kommer med ny teknik. Det höjer yrkenas attraktivitet också, inte minst bland studerande – gamla som unga.

Mindre byråer

De flesta studenter med redovisningsinriktning som tar examen från ekonomprogrammet går till de större byråerna. Enligt Anna Karin Pettersson är det viktigt att även små och mellanstora byråer deltar på arbetsmarknadsdagar, eller är involverade som handledare eller gästlärare på praktiska kursmoment.

– Vi välkomnar alla yrkesverksamma som är intresserade av att komma i kontakt med akademin att ta steget. Vill man attrahera studenterna måste man presentera sig och det speciella, kundnära jobbet som görs på mindre byråer. Jag vet att många studenter lockas av närheten till kunderna och det omväxlande jobbet på en mindre byrå. Att få arbeta med hållbarhet lockar också många studenter, konstaterar Anna Karin Pettersson.

Högre kompetens. Respekt för hantverket. Fokus på värdeskapande insatser. Samverkan med skolorna. Det är fyra faktorer Anna-Karin Pettersson och Malin Brus, båda akademiker med koppling till yrkesvardagen, ser som centrala för att locka fler studenter till redovisningsyrket.

Värdeskapande

Malin Brus noterar att det funnits ett fokus på vikten av rådgivning för att locka nya personer till branschen sedan hon börjadeför 15 år sedan, men menar att man även behöver se redovisning ur ett större perspektiv.

– Vi måste ge oss djupare in i villkoren för våra kunders företagande för att kunna säkerställa god redovisning. Först därefter kan relevant rådgivning ges. Hur ser deras konkurrenter ut? Hur påverkas de av räntor, valutakurser, politiska beslut i Sverige, EU-direktiv, med mera, med mera.

– I de flesta fall kräver det kompetenshöjning och då är det en utmaning att byråledare ligger så tungt i daglig drift att de fakturerar 85 procent av sin tid. Särskilt för mindre byråer blir det viktigt att hitta smarta sätt som gör att man både uppfyller de krav som ställs och utvecklar sin kompetens och verksamhet. Det går inte att ställa automation mot kvalitet eller rådgivning mot redovisning – de olika delarna behöver samverka för att bli värdeskapande.

Fem tips för att locka talanger och lyfta branschen.

  1. Lyft era teoretiska kunskaper.
  2. Sätt er in i vad som påverkar kunderna och deras bransch.
  3. Fokusera på värdeskapande rådgivning.
  4. Förklara värdet ni tillför, vad ni tar betalt för och hur mycket kunden tjänar på era insatser.
  5. Knyt kontakter med universitet/högskolor/YH-utbildare och se till att presentera er för deras studenter.

Aktuella artiklar
Annons
Annons