Annons
Företagande Företagande

Ny samverkan som gynnar företagen

Med inspiration från bland annat Holland har branschorganisationerna på redovisningsområdet inlett ett samarbete med Skatteverket inför deklarationsåret 2013.
Annons

Det nya samarbetet innebär att Skatteverket kan få kännedom om vilka företags deklarationer och annat uppgiftslämnande som medlemmarna i SRF och FAR har medverkat till att upprätta. Företagen kan därmed dra nytta av redovisningsbranschens kvalitetsarbete och slippa onödiga kontakter med Skatteverket.

– Genom Svensk standard för redovisningstjänster, Reko, finns en tydlig kvalitetsnorm för Auktoriserade Redovisningskonsulter för att redovisningen ska bli rätt redan från början. Vårt samarbete skapar möjligheter för Skatteverket att koncentrera sina insatser till grupper där det finns störst risk för felaktigheter, säger Fredrik Dahlberg, förbundsdirektör SRF.

– Om det är rätt från början behöver vi inte kontrollera i efterhand. Det leder till mindre besvär och en större säkerhet för skattebetalarna, säger Jan-Erik Bäckman, chef för Skatteverkets analysenhet.

Frivilligt att delta

Det är frivilligt att delta i denna samverkan både för den Auktoriserade Redovisningskonsulten och för dig som kundföretag. För den som väljer att delta lämnar den Auktoriserade Redovisningskonsulten uppgift till Skatteverket om vilka handlingar denne hjälpt till att upprätta för respektive kund.

Skatteverket kommer att använda uppgifterna i den normala riskvärderingen. Tack vare ökad kunskap om vilka deklarationer som upprättats av kvalitetssäkrade redovisningskonsulter kan ett mer träffsäkert urval göras för att hitta felaktigheter. Systemet mäter fram om berörda deklarationer rent faktiskt är mer korrekta än andra. Om så är fallet leder det till färre kontroller. Syftet är att undvika att kontrollera det som är rätt.

Men det är inte fråga om någon särbehandling. Alla företag och deklarationer bedöms utifrån samma kriterier av Skatteverket. Inom ramen för samarbetet kommer Skatteverket att återkoppla kunskap om vilka typer av eventuella fel som hittats i deltagande företagsdeklarationer för att ytterligare stärka kvalitetsarbetet.

Ambitionen är att alla rutiner ska vara på plats under sommaren 2013 så att de kan börja tillämpas på de deklarationer som lämnas under våren.

Aktuella artiklar

Ändringar i K-regelverket – kan ditt företag fortsätta tillämpa K2?

9 december 2025

I somras beslutade Bokföringsnämnden om en hel rad ändringar i K2-regelverket. Ändringarna innebär bland annat att vissa företag inte längre kommer att ha möjlighet att tillämpa K2 i årsredovisningen per den 31 december 2026. Även om det kan kännas långt borta, och det först ska upprättas en årsredovisning för 2025, är det klokt att redan nu fundera på om ditt företag kommer att behöva byta regelverk nästa år. Bytet av regelverk kan i många fall påverka den löpande bokföringen redan den 1 januari 2026.

Nya 3:12-regler – vad du som delägare behöver ha koll på

8 december 2025

Rätt eller fel men vi kallar reglerna för 3:12-reglerna. De gäller delägare i fåmansaktiebolag som äger kvalificerade aktier i företaget - egentligen delägare i aktiebolag som ägs av ett fåtal personer och som även arbetar i företaget. Det är med rätta som både företagare och skatteexperter har kritiserat reglerna. De är både komplexa och svåra att förstå. Nu har förändringar i 3:12-reglerna beslutats. De träder i kraft den 1 januari 2026. Vad innebär de nya reglerna för dig som delägare?

Då blir julklappar till anställda skattefria

7 november 2025

Julen närmar sig – och med den är det viktigt att känna till vilka skatteregler som gäller för gåvor till anställda. Beloppsgränsen för att julklappen ska vara skattefri för de anställda är även i år 550 kronor. I denna artikel går vi igenom förutsättningarna för att julklappar ska vara skattefria, samt regeringens nya förslag om möjligheter för bland annat aktiebolag att få skattereduktion för gåvor till välgörande ändamål.

Annons
Annons