Annons
Branschaktuellt Lön Redovisning

Nytt rapportkrav i utredning mot penningtvätt och terrorism

Text: Håkan Edvardsson
Annons
  • En ny ”beslutad samverkan” mellan myndigheter och verksamhetsutövare som omfattas av penningtvättslagen, som bryter banksekretess och klientsekretess. Med uppgiftsskyldighet för exempelvis redovisningskonsulter som deltar i sådan samverkan, ledd av någon myndighet som arbetar mot penningtvätt.
  • Lättare för företag att byta uppgifter med varandra, genom en utvidgning av ett undantag från tystnadsplikten i penningtvättslagen. Redovisningskonsulter ska exempelvis kunna göra detta för att skapa klarhet i transaktioner som väcker frågetecken.
  • Fler granskningar av Finansinspektionen och ytterligare rapportering till Länsstyrelsen. Påverkar redovisningskonsulter och deras kunder.

Det är de tre centrala förslagen från Utredningen om stärkta åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism, vars betänkande nyligen lämnades till finansmarknadsminister Åsa Lindhagen. De kan bli lag 1 juli 2022.

Utredningen är den sista punkten i regeringens 34-punktsprogram i åtgärderna mot gängkriminalitet. Den har pågått sedan 2019 och har fokuserat på hur informationsdelning mellan privata aktörer och myndigheter kan förändras. Man har också undersökt hur tillsynen görs och vilka förutsättningar Finansinspektionen har. Även ett förslag om periodisk rapportering till Länsstyrelsen (tillsynsmyndighet för redovisnings- och revisionsbranschen) ryms i utredningen. Något Lali Fjellström, redovisningsexpert vid Srf konsulterna ifrågasätter effekten av:

– Redan idag har Länsstyrelsen möjlighet att ställa frågor och begära in underlag från byråerna vid en tillsyn. Att göra det oftare eller mer omfattande skulle öka den administrativa bördan på vår bransch utan att nödvändigtvis skapa motsvarande nytta.

Riktade insatser

Lali Fjellström konstaterar att Penningtvättslagen redan ställer höga krav på redovisningsbyråerna. Den kräver goda rutiner, god kundkännedom och riskbedömning av den egna och kundernas verksamhet. All dokumentation kring detta ska hållas uppdaterad och misstankar anmälas till Finanspolisen.

– Jag skulle önska att myndigheterna punktmarkerade de företag som utger sig för att vara redovisningsbyråer, men i själva verket är en del av organiserad brottslighet, i stället för att lägga en pålaga på alla hårt arbetande företag i en bransch som vill bidra till att lagar och regler följs för sund konkurrens.

– Vad gäller justeringen av bank- och klientsekretessen som behandlas i utredningen får vi återkomma med en djupare analys. Vår tystnadsplikt är viktig för vår yrkesroll, men lagen kan ibland kräva att vi bryter den. Det är viktigt att vi bevakar alla förändringar i sammanhanget och agerar för rimliga avvägningar. Så även nu.

Redovisning och lön

Länsjurist Mathias Gunnarsson som beskrev hur man kan undvika och upptäcka penningtvätt och finansiering av terrorism i tidningenkonsulten.se (Så upptäcker du tvätt av pengar och terrorfinansiering – Tidningen Konsulten) har deltagit som expert i utredningen. När det gäller hur den träffar redovisningskonsulter och lönekonsulter konstaterar han:

– Utredningens förslag kommer att ge myndigheter och verksamhetsutövare möjlighet att tillsammans bekämpa penningtvätt och finansiering av terrorism på ett sätt som inte varit möjligt tidigare. I en sådan särskilt beslutad samverkan kan alla våra verksamhetsutövare få möjlighet att delta.

Ytterligare rapportering

Mathias Gunnarsson understryker att tystnadsplikten enligt penningtvättslagen förblir stark även efter att förslagen processats till lag, vilket kan ske 1 juli 2022. Utredningen vill utöka undantagen till att omfatta olika kunder samt olika verksamhetsutövare. Exempelvis ska banker få dela information med varandra om kundtransaktioner som väcker misstänksamhet. Gunnarsson säger också att den nya rapporteringsrutinen till Länsstyrelsen inte ska bli betungande för exempelvis redovisningsföretag.

– Min uppfattning är att den ytterligare rapporteringen till Länsstyrelsen kommer vara ett viktigt verktyg för oss. Den kommer ge oss värdefull information om våra verksamhetsutövare som bland annat kommer ligga till grund för urval i den del av vår tillsyn som är riskbaserad. Det handlar inte om att vi kommer kräva in omfattande underlag utan tanken är att det ska vara smidigt och enkelt för verksamhetsutövaren att lämna informationen.

Lali Fjellström, redovisningsexpert Srf konsulterna, skulle hellre se effektiv punktmarkering av misstänkta företag i stället för utökad rapportskyldighet för alla, som föreslås i utredningen.
– Det handlar inte om att vi kommer kräva in omfattande underlag. Tanken är att det ska vara smidigt och enkelt för verksamhetsutövaren att lämna informationen, säger länsjurist Mathias Gunnarsson, en av utredningens experter.

Utredningens viktigaste förslag

  • Att det införs en möjlighet till en särskilt beslutad samverkan, inom vilken exempelvis myndigheter och – banker ska kunna utbyta vissa uppgifter som annars omfattas av sekretess eller annan tystnadsplikt.
  • Att i fler fall än idag ska olika företag kunna utbyta uppgifter med varandra om misstankar som rör penningtvätt och finansiering av terrorism.
  • Att ytterligare resurser behövs för Finansinspektionens tillsyn av åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.

Stärkta åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism, SOU 2021:42 (regeringen.se)

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons