Premium

Branschaktuellt Lön Redovisning

Penningtvätt: Säkra rutiner tog Nistra genom PTL-tillsyn

Snabbväxande Nistra är en av byråerna som klarat länsstyrelsens kontroll av efterlevnad av Penningtvättslagen utan anmärkningar. De jobbar med frågan på samma sätt som de jobbar med allt annat: digitalt, effektivt och med rutiner och processer som alla på byrån kan och ska följa.

– Ska ge något tips till andra är det att man verkligen måste göra jobbet själv. Mallarna vi använder har vi helt och hållet anpassat till vår och våra kunders verksamhetsomfattning. Genom att göra PTL-jobbet grundligt har vi också en trygghet i att inte få in affärer eller kunder vi inte vill ha, säger Annika Hjelm, vd och delägare vid Nistra.
Text: Håkan Edvardsson

Historien om hur byrån med kontor i Norrköping och Linköping klarar tillsynen som aviseras den 29 december 2022 börjar tio år tidigare. Annika Hjelm arbetar då på en annan byrå. Penningtvättslagen (PTL) som gäller då har inte alls samma omfattning som den lagstiftning som styr i dag (den kom 2017). Byrån läser in sig på den korta lagtexten och skapar de rutiner som krävs. – 2014 får vi en tillsyn, som vi klarar. Svaret på den förfrågan är som ett frimärke i jämförelse med den uppsats vi skickade in i januari 2023. Men jag har samma inställning då som nu…

Premium

För premiumartiklar behövs en prenumeration

Registrera dig och läs premiuminnehållet direkt!
– Att utgå från mallar fungerar. Men att bara fylla i dem räcker inte. Du måste göra jobbet själv och ändra mallarna så att det träffar alla aspekter av verksamheten. Det finns inga genvägar. Det är som ett exempel 27 rutor på förstasidan som beskriver alla våra tjänster, i mallen är det betydligt färre, säger Annika Hjelm, byråledare och delägare vid Nistra i Norrköping och Linköping.
Nistra anlitar inga externa resurser för att arbeta med regelverket enligt penningtvättslagstiftningen. Två personer jobbar cirka 25 procent med alla administrativa rutiner, dit hör PTL-arbetet.

Nistras tips till andra

Läs hela lagtexten >>

Läs besluten från länsstyrelserna >>

Skriv övertydliga rutiner.

Om ni använder mallar, gör om dem så att de passar er.

Var mycket noga när nya kunder tas in.

Använd programstöd för att ha uppdaterade uppgifter och rätt dokumentation.

Uppdatera dokumenten löpande.

Källa: Annika Hjelm, Nistra.

 

NISTRA

Grundat: 2016.

Kontor: Norrköping, Linköping.

Kunder: Cirka 300.

Kundtyper: Ägarledda bolag, upp till 300 miljoner i omsättning.

Tjänster: Bokföring, redovisning, bokslut och årsredovisning, löner, rådgivning.

Specialitet: Flexibilitet.

Personal: 17.

Omsättning: 15 miljoner (2022).

Motto:  Lite enklare, lite roligare.

Övrigt: DI Gasell 2021 och 2022. Revisionsvärldens Årets tillväxtbyrå i Östergötlands län 2020.

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons