Annons
Branschaktuellt Lön Redovisning

Relationen hjärtat i affären för Årets Srf Auktoriserade Verksamhet

– Oavsett hur mycket robotar och annan teknik vi använder är vår affär i grunden en relationsaffär, på samma sätt som valet av frisör är det.

Det säger Magnus Högvall, vd för Accountor Ekonomi & Rådgivning AB, som utsågs till Årets Srf Auktoriserade byrå/verksamhet 2021 vid Srf dagen.
Text: Håkan Edvardsson
Annons

I juryns nominering, se nedan, uppmärksammas Accountors arbete med hårda och mjuka värden. Automatiska robotprocesser (RPA -Robotic Process Automation) är inte viktigare än personalutveckling. Magnus Högvall, som tillträdde för fyra år sedan, kan följaktligen redogöra för ett medvetet arbete för att höja kvaliteten på hela verksamheten.

– Vi jobbar mycket med våra egna processer och mäter resultatet genom regelbundna undersökningar bland kunder och personal. Vi har infört processcoachning där en kollega coachar en annan och man tillsammans utvärderar hela affärsprocessen, från fakturabokning till färdigt bokslut. Vi ser också till att jobba proaktivt, även ledningsgruppen ringer upp kunder och kollar läget, säger Magnus Högvall och fortsätter:

– Vi går till botten med kundreaktionerna. Exakt varför är den här kunden inte nöjd? Är det processen? Relationen mellan konsult och kund? Som kund ska du känna stort förtroende för din konsult, ni måste ha en bra relation för att det ska bli bra affärer. Och det relationsskapande arbetet ger frukt. Vi har kundrelationer som ger mer affärer, på samma sätt som en nöjd kund tipsar en kompis om sin duktiga frisör. Kundernas betyg på oss är nu mycket högt.

Konsulternas utveckling

Medarbetarnas kompetens och utveckling är centrala parametrar i utvecklingsarbetet. Auktorisation är givet för de som vill ta det steget, vilket uppmuntras av byrån.

– Vi ser att våra medarbetare blir mer happy när de får utvecklas i den riktning de önskar, många får det genom vägen till auktorisation och olika vidareutbildningar. Andra kan upptäcka ett nytt fält att utvecklas inom. Vi har till exempel konsulter som idag är systemutvecklare eller systemägare hos oss. Inom payroll har vi satsat mycket krut på robotisering. Det varit mycket bra för individerna och företaget att rätt personer då går över till vår tekniksida.

Framtida tillväxt

Normala år har Accountor varit mycket aktiva i två event på sådan nivå att de bidrar till auktorisationen: Skattedagen och Lönedagen. Där föreläser byråns egna experter för kollegor och andra. Det gör alla vassare. Och stoltare. Och bidrar till innebörden i Accountors värdeord: respekt, tillit, mod och framtid. På tal om framtiden är den full av goda möjligheter och affärer, som Accountor ser det.

– Även om löpande redovisning blir helt automatiserat kommer vår bransch att ha mycket jobb. Låt säga att ekonomichefen ersätts med en mjukvara hos oss. Det handlar ändå i grunden om vad företagen och företagarna vill göra med sina resultat, sina siffror. Vill de ha en skön exit? Vill de återinvestera i bolaget? Vill de lämna över snyggt till nästa generation? Eller kanske en kombination av allt det? Oavsett vilket så behöver de råd från oss, från konsulter de har en förtroendefull relation med, säger Magnus Högvall och avslutar:

– På temat framtida business har jag en till take away från Srf dagen: nu är det läge att gå in och göra hållbarhetsredovisning, innan andra aktörer tar den bollen.

– Jag jobbade för Aditro för många år sedan, jag gillar den här branschen och vill ha en operativ roll nära verksamheten. Då kan man bidra till, och få en rejäl kick av, att andra växer i sina roller. Teamet på Accountor är det bästa jag jobbat med – ever! De förtjänar verkligen utmärkelsen, säger Magnus Högvall.

Accountor Ekonomi & Rådgivning AB.

300 anställda, varav 270 konsulter.

Tjänster: Fullservicebyrå inom ekonomi, lön och HR.

Erbjuder egna lösningar för mjukvaror och outsourcing.

Kontor i Gävle, Göteborg, Karlskoga, Karlstad, Lund, Stockholm, Uppsala, Västervik.

Ingår i Accountor Group.

www.accountor.com


 

Juryns motivering:
En verksamhet som jobbar lika hårt med personalutveckling som med digitalisering och robotisering. Medarbetarnas hälsa och utveckling prioriteras högt och med tydligt fokus på kundvård och proaktivt arbete. Genom ett aktivt arbete med auktorisationen marknadsförs kompetenser tydligt både internt och externt. Denna verksamhet ligger i framkant i den digitala utvecklingen, har redan börjat implementera RPA och inkluderar medarbetarna i den kontinuerliga förbättringsprocessen.

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons