Annons
Branschaktuellt Redovisning

Säljer hållbarhetsredovisning: ”Blir en game changer”

– Vi har börjat fakturera för hållbarhetsredovisning, med tillhörande rådgivning. Nu går vi ut bredare och erbjuder tjänsten till alla våra kunder. Vi ska precis följa upp en mejlkampanj och har anledning att tro att många vill ha hjälp med detta. Hållbarhetsredovisning blir en game changer för byråernas tjänsteutbud.

Det konstaterar Evindar Atmaca, Certifierad Affärsrådgivare och VD för Srf Auktoriserade byrån AutoRedovisning.
Text: Håkan Edvardsson

AutoRedovisning grundades med den uttalade ambitionen att använda ny teknik och automation i så hög grad som möjligt. När Evindar Atmaca för ett drygt år sedan läste om då nystartade Wellfish och noterade att deras affärsidé var att automatisera hållbarhetsredovisning och generera rapporter som kan användas i bolagets målstyrning tog han kontakt. Kontakten var Mattias Weerasooriya. Han hade då lämnat en tjänst hos Srf konsulterna där han arbetat med den nordiska standarden för hållbarhetsredovisning för små och medelstora företag: NSRS. Den har uppdaterats sedan dess och även kommit i en instegsversion, se nedan.

Fler kunder

Wellfish, dotterbolag till PE Accounting, har i dag 45 kunder. Cirka 10 procent av dem är redovisningsbyråer.

– Vi erbjuder ett system för att automatisera en verksamhets hållbarhetsdata genom bokföringen, där är klimatavtrycket ett bra exempel. Byråerna vill mäta saker och ting åt sina kunder; kvantifiera. Genom rätt teknisk lösning görs det tidseffektivt. Det är i korthet vad som lockar byråerna när de söker ett verktyg för att hjälpa sina kunder med hållbarhetsredovisning, säger Mattias Weerasooriya som i dag har titeln Chief Operating Officer på Wellfish.

Återkopplingen från Wellfish kunder handlar inte i första hand om hur mycket pengar de tjänat, eller sparat, på att börja med hållbarhetsredovisning. Snarare att de uppfyller krav, och önskemål, från bolaget självt, bolagets kunder, bolagets medarbetare och bolagets omgivning i stort. Kort sagt är hållbarhetsredovisning centralt för deras fortsatta framgång. Inte minst för de bolag vars kunder kräver att deras leverantörer gör en hållbarhetsredovisning. Något som ökar i takt med att EU-lagstiftningen skärps inom området.

Bra för byrån

I våras gjorde AutoRedovisning en egen hållbarhetsredovisning för byrån. Detta för att lära sig systemet och programmet och därefter sälja in ett paket med en hållbarhetsrapport och matchande rådgivning till sina kunder. Detta sker nu. En medarbetare (Aleli Rodriguez) vidareutbildas i affärsmässig hållbarhetsredovisning för att ytterligare vässa byråns kompetens.

– År ett gör vi inte vinst på denna affär, men den ger en rad andra och positiva värden för kunden och därmed för oss. År två genererar detta vinst. Vinsten kommer inte genom rapporten i sig, den kommer genom rådgivningen och den affären fortsätter år efter år. För det kommer alltid att finnas saker för företagen att förbättra när det gäller hållbarhetsarbete. Och vi har all data som behövs för att hjälpa dem med det, konstaterar Evindar Atmaca.

Börja hemma

Hållbarhetsredovisningen på den egna byrån har bland annat lett till att AutoRedovisning ska köpa begagnade mobiltelefoner, datorer och kontorsmöbler när så är möjligt. Man skänker nu också en procent av omsättningen till ett projekt för unga talanger i en förort till Stockholm (det träffar den sociala dimensionen av hållbarhetsarbetet).

– Jag rekommenderar att man börjar med den egna byrån för att komma igång med sitt hållbarhetsarbete för kunderna. Det är mycket lärorikt. Under jobbets gång insåg vi också att vi hade luckor i vårt arbete med IT-säkerhet. Där har vi nu en intern resurs, som också kan hjälpa våra kunder. Vi är en liten byrå, alla har många hattar här. Vi har också insett att storleken på byrån inte spelar någon roll, hållbarhetsredovisning kan alla börja med.

– I vår egen hållbarhetsrapport fick vi bland annat en kartläggning av våra koldioxidutsläpp från affärsresor, kontorets energiförbrukning, programvaror/appar, frakter samt mat och dryck. Det blir tydligt för oss vad som ger effekt att åtgärda. På samma sätt jobbar vi med våra kunder för att sänka deras klimatavtryck. Ofta sjunker även deras kostnader, säger Evindar Atmaca, VD för AutoRedovisning.
– I dagsläget har vi stora och mellanstora redovisningsbyråer som kunder. Ett bra system konkretiserar, systematiserar och automatiserar hållbarhetsarbetet genom att erbjuda en plattform där redovisningsbyråer effektivt kan guida sina kunder, menar Mattias Weerasooriya, som tidigare jobbade med NSRS hos Srf konsulterna.

AutoRedovisning

Grundat: 2019.

Ägare: Evindar Atmaca.

Omsättning: 3,7 miljoner (2022).

Antal anställda: 6

Övrigt: Årets nystartsbyrå 2021, Björn Lundén.


Wellfish

Grundat: 2022.

Ägare: PE Accounting.

Omsättning: 700 000 kronor (2022).

Antal anställda: 3.


NSRS

Nordic Sustainability Reporting Standard.

Nordisk standard för hållbarhetsrapportering för små och medelstora företag.

Framtagen av bland andra Srf konsulterna.

Kostnadsfritt.

Generation 2 är ute nu: NSRS Level 1.

Instegsvariant: NSRS Entry level.

nsrs.eu >>


Utbildning:

Hållbara nyckeltal – onlinekurs >>


Fler byråer som säljer hållbarhetsredovisning, artikel:

Kongressdagar 2023: Lönsam hållbarhet >>

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons