SKI redovisningstjänster 2021; Auktorisationen lyfter kundnöjdheten
SKIs Kundnöjdhetsindex mäts på en skala mellan 0 och 100. Generellt sett har branscher och företag som erhåller betyg under 60 i kundnöjdhet stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig, medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.
– Det är mycket glädjande att vår bransch återigen får så fina omdömen från näringslivet men jag är inte förvånad. Redovisningskonsulter och Lönekonsulter ser till att kundföretagens redovisning ger en rättvisande bild och de bidrar även med viktig rådgivning i företagens utveckling säger Roland Sigbladh, förbundsdirektör hos Srf konsulterna.
– Även denna gång ser vi att redovisningsbyråer med Auktoriserade Redovisningskonsulter ligger högre än genomsnittet. Den nära och personliga relation som präglade resultatet för två år sedan är något vi också ser i årets studie. I den här branschen präglas kundrelationen mer av partnerskap snarare än leverantör, konstaterar Johan Parmler.
Undersökningen som genomfördes av Svenskt Kvalitetsindex under augusti och september, bygger på 945 intervjuer med företagare som anlitar en extern leverantör av redovisningstjänster. Resultatet utgår denna gång utifrån speciella omständigheter då pandemin också haft stor inverkan på företagandet.
– Utifrån den osäkerhet som genomsyrat både 2020 och 2021 via pandemin, så kan man konstatera att branschen lyckats väldigt bra med att finnas där för sina kunder. Dock ser vi att proaktivitet och initiativförmåga är centrala och viktiga framtidsfrågor som bör prioriteras, säger Johan Parmler.
Hållbarhet är ett annat område som öppnar upp möjligheter för leverantörer av redovisningstjänster. I analysen av resultatet konstateras att kundernas krav kring hållbarhet ökar, hållbarhetsredovisning för alla företag ser man som en naturlig utveckling framåt och att hållbarhetsfrågor blir allt viktigare för val av leverantörer och samarbeten.