SNI 2025: Därför måste företagen ta ansvar för sina koder
Vikten av rätt kod
SNI-koder används för att gruppera företag efter deras huvudsakliga verksamhet och utgör en viktig grund för statistik och analyser. Att ha rätt kod är avgörande, eftersom det påverkar företagets synlighet, kreditvärdighet och försäkringskostnader. Felaktiga koder kan inte bara skapa problem för företagen utan också ge en felaktig bild av statistiken som ligger till grund för viktiga beslut i samhället.
Under pandemin blev vikten av rätt kod extra tydlig, eftersom vissa branscher fick ta del av skatteförmåner och subventioner som var beroende av deras klassificering berättar Anders Renstrand.
– Det handlar om att säkerställa att vi har rätt grund för våra analyser och beslut. Felaktiga koder påverkar både företagen och samhället negativt, förklarade han.
SNI 2025 – ersätter dagens system
Den kommande uppdateringen till SNI 2025 sker utifrån ett omfattande arbete med en ny version av branschkoder inom EU. Ett arbete som statistikmyndigheten SCB har varit högst delaktiga i.
För de flesta företag innebär förändringen att de får en ny kod, men med samma innehåll som tidigare, men för cirka 30 procent av företagen innebär uppdateringen att SNI-koden delas upp och att delar av innehållet flyttas till andra koder.
För att förenkla processen lanseras en ny e-tjänst på verksamt.se den 27 januari. Anna Björk från SCB betonade att även om det är frivilligt för företag att uppdatera sina koder, kommer SCB behöva göra det åt de företag som inte agerar. Då är risken att det inte blir den eller de SNI koder som speglar verksamheten bäst.
– Därför uppmanar vi företagen att ta sig tiden och gå in på verksamt.se när tjänsten lanseras. Det är ett enkelt och smidigt sätt att säkerställa att ditt företag har rätt kod, sa hon.
Hur företag kan förbereda sig
Inför SNI 2025 är det viktigt att företag sätter sig in i vad förändringarna innebär för deras verksamhet. Genom att läsa på om de nya koderna och använda den nya e-tjänsten kan företagen själva ta kontroll över sina klassificeringar. Dessutom är det bra om man redan nu kontrollerar sin nuvarande SNI-kod så att den är korrekt.
Fyra råd till företag inför SNI 2025
- Ta reda på vad som gäller för din verksamhet: Läs på om de nya SNI-koderna. Vad innebär de för din bransch?
- Kontrollera redan nu den nuvarande SNI-koden så att den är korrekt.
- Utnyttja e-tjänsten: Gå in i den nya e-tjänsten som lanseras på verksamt.se den 27 januari och uppdatera till SNI 2025.
- Sök hjälp om du är osäker: Mer information finns på SCB:s hemsida under fliken SNI 2025.
Mer i ämnet: Här kan du läsa mer om SNI-koderna och den kommande uppdateringen.
Missade du webbinaret eller vill du se det igen? Genom att se webbinaret får du en bredare förståelse för vilka SNI-koder som kommer uppdateras och vad du behöver göra för att säkerställa att ditt företag är redo för de framtida förändringarna. Du kan beställa en inspelning av Srf Fokus-webbinaret här. Som medlem i Srf konsulterna kan du ta del av det inspelade webbinaret på Mina Sidor (inloggning krävs).