Annons
Fokus Arbetsplats

Kam Redovisning AB: Vi tolkar siffror till ord

Bred kompetens, ett attraktivt tjänsteutbud och personlig service är framgångsreceptet för KAM Redovisning i Stockholm. Efter att ha vuxit till ett gasellföretag och sedan genomgått en kris kan man nu summera 2017 till det bästa året i företagets historia.
Text: Tina Sjöström
Annons

Martin Krus avslutade sina studier med inriktning mot finans och redovisning 2002. Han fick direkt en anställning på en byrå i Stockholm men tyckte inte att arbetet bedrevs såsom han föreställt sig att en byrå borde fungera. Några år senare startade han istället eget, först som enskild firma som han ombildade till aktiebolag 2007. KAM Redovisning AB har sedan dess haft en årlig tillväxt på runt 30 procent.

– Sedan 2007 har vi i snitt anställt en person om året och är nu uppe i 12 medarbetare, berättar Martin. Bland våra kunder finns allt från små enskilda firmor till börsnoterade bolag. Vi har hittat en bra nisch. Vi är tillräckligt stora för att kunna hålla en hög kompetens bland medarbetarna så att stora företag törs välja oss, samtidigt som vi kan erbjuda en personlig service.

Ser till att kunden fattar kloka beslut

Det som Martin tror är lite unikt för KAM Redovisning jämfört med andra redovisningsbyråer är deras förmåga att anpassa sig till kundens behov.

– Vi tolkar siffror till ord och berättar på så sätt för kunden vad siffrorna faktiskt betyder för verksamheten. Vi är inte beroende av ett enda bokföringsprogram utan väljer det som passar kunden bäst. Vi är heller inte beroende av enbart molnlösningar utan har även kunduppdrag på fasta servrar. Och vi jobbar både digitalt och manuellt. Anpassar oss efter kundens behov helt enkelt.

Varje anställd hos KAM Redovisning har 20-30 kunder att ansvara för och är den person som konsulterar och för samtal med kunden. Att inta en proaktiv roll anses som viktigt och varje kund får en månatlig eller åtminstone kvartalsvis kontakt.

– Vi ska se till att våra kunder fattar kloka beslut, säger Martin. Branschen förändras och i takt med teknikens framfart kan de flesta redovisningsbyråer erbjuda likvärdiga tjänster. Då gäller det att hålla en hög servicenivå med personliga konsultationer. Konsulterna hos oss har väldigt breda arbetsuppgifter, vi gör alla typer av redovisningstjänster, lön, bokslut, årsredovisningar och inkomstdeklarationer. Vi jobbar också väldigt proaktivt och ställer frågor för att hitta eventuella problem hos kunden. Det är inte alltid kunden förstår att något görs på fel sätt eller åtminstone kan göras bättre. Därför är det viktigt att satsa på utbildning så att vi kan hålla en hög och efterfrågad kompetensnivå.

Martin Krus  Foto: Malin Sydne

Auktorisation för både kompetens och marknadsföring

Förutom de kurser som personalen på KAM Redovisning måste gå varje år så arrangerar företaget årligen en flerdagarskonferens, ofta utomlands. Där går man igenom nya lagar och regler, planerar för framtiden. Ibland har men även med en extern föreläsare. Varje vecka hålls personalmöten.

– Vår absolut bästa marknadsföring är våra nöjda kunder, säger Martin. Och för att kunderna ska fortsätta vara nöjda så krävs kontinuerlig utbildning. Då kommer auktorisationen in i bilden. Från början tyckte jag inte att vi behövde auktorisera oss, men digitaliseringen och förändringen av redovisningskonsultens roll har ändrat förutsättningarna. Större kunder vill ha en kvalitetsstämpel på bekräftad kompetens och det kan vi tillgodose med hjälp av auktorisationen.

Idag är tre av medarbetarna Auktoriserade Redovisningskonsulter och fler är på gång. Det finns också planer i företaget att auktorisera en lönekonsult under nästa år. Martin menar att man hade en bra organisation och goda rutiner redan tidigare men att auktorisationen bekräftat att de jobbat på rätt sätt.

– Medlemskapet hos Srf konsulterna har understrukit att vi alltid haft en hög kompetens men också öppnat våra ögon för nya potentiella problem som kan uppstå. Jag upplever att min personal är tryggare och gladare nu. De litar på att de kan utföra mer utmanande uppdrag vilket så klart är bra för affärerna.

Från gasellföretag till tuffa utmaningar

Jag ber Martin beskriva det bästa och det sämsta han upplevt under sin tid som företagare i redovisningsbranschen. Han nämner två scenarier som också hänger ihop.

– Att gå från en årsomsättning på 180 000 kronor och ett hemmakontor till en omsättning på 10 miljoner var både en rolig och spännande resa. Allt flöt bara på, jag kunde rekrytera duktiga medarbetare och vi hade en stor tillströmning av nya kunder. År 2015 blev vi utsedda till gasellföretag av Dagens Industri och jag kände att vi stod på topp. Då hände något.

Det som hände var att kunder plötsligt avslutade samarbetet, det blev turbulent och flera av medarbetarna valde att söka sig till andra arbetsgivare. Under två års tid fick Martin kämpa för att återupprätta förtroendet.

– Åren 2015 och 2016 var riktigt tuffa. Vi tappade ungefär 100 kunder utan att vi tyckte att vi gjort något fel. Det vi upptäckta var att vi blivit så duktiga på att sälja in oss hos nya kunder men inte att ta hand om dem de första viktiga månaderna. Vi var heller inte tillräckligt duktiga på att ta hand om våra befintliga kunder. Det var en rejäl kris men den har också gett oss erfarenhet. Nu har företaget vuxit igen och man kan väl säga att de gamla goda tiderna är tillbaka. Förra året gjorde vi vårt bästa resultat någonsin.

Idag har KAM Redovisning två kontor i Stockholm – ett i Liljeholmen och ett i Bromma. Till sommaren samlas hela personalen i ett nytt och större kontor i Liljeholmen.

– Våra framtidsplaner är att växa något personalmässigt till max 15 personer, det är en perfekt storlek tycker jag. Då kan man ha kontroll och leverera personlig service samtidigt som man har en stabil bemanning. Vi ska vara bäst på det vi gör, säger Martin Krus avslutningsvis.

KAM Redovisning AB:
Omsättning 2017: 21,7 miljoner
Antal anställda: 12
Vinstmarginal: 11,48%
Ägare: Martin Krus

KAM Redovisning AB har jobbat hårt med sin egen profilering. Hur jobbar du med din profilering? Allt om LYFTET, logotyper att använda för din egen profilering, instruktioner med mera hittar du på Mina sidor på srfkonsult.se

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons