Annons
Branschaktuellt Lön Redovisning

Nya funktioner för konsulter på verksamt.se

Verksamt.se har gjorts om i grunden. Det öppnar för nya funktioner och utbyte av information med exempelvis Skatteverket och Mina ombud.

– Detta är jättestort. Det kommer att göra företagens och konsulternas vardag lättare. En ny funktion som redan är på plats är möjligheten att anmäla verklig huvudman samtidigt som ett aktiebolag registreras, säger Bolagsverkets Dani Dawoodson Razmgah, chef för Samverkans- och Informationsförsörjningsavdelningen.
Text: Håkan Edvardsson
Annons

Bolagsverket utvecklar och driver verksamt.se, hemsidan där du bland annat kan registrera företag, ändra uppgifter om styrelse och vd samt registrera och göra ändringar i dina tidigare registreringar gällande F-skatt, moms och arbetsgivare. I framtiden är tanken att detta även kan göras av en redovisningskonsult eller lönekonsult som är registrerad som behörig företrädare.

– Vi gör det nu tydligare att följa vad som händer i olika ärenden. Till att börja med för tjänsten Registrera aktiebolag, säger Dani Dawoodson Razmgah.

I startskedet pekar han även på en förbättrad översikt, tydligare struktur och att all redaktionell information finns på engelska som fördelar för alla som använder verksamt.se. De allra största vinsterna, samordningen av myndigheternas olika system, genomförs så snart det är praktiskt möjligt.

Myndigheters samordning

2026 ska alla delar av nya verksamt.se vara på plats. På vägen dit lanseras en rad funktioner berättar Dani Dawoodson Razmgah:

– Nästa år är planen att det ska bli möjligt för konsulterna att, som ombud, starta bolag åt sina uppdragsgivare genom en koppling till Mina ombud och den fullmakt uppdragsgivaren kan dela ut där. När en ny myndighet ansluter sig till verksamt.se är tanken att företagaren även kan följa de ärenden företaget har där tack vare vår nya tekniska plattform.

Ansvaret för verksamt.se ligger inom samma avdelning på Bolagsverket som jobbar med Nordic Smart Government and Business (NSG&B). Bolagsverket brukar beskriva det som ett ”ekosystem där små och medelstora företag i realtid och på ett säkert sätt utbyter ekonomisk data mellan varandra och myndigheter.”

Ny lösning

Den nya lösningen för verksamt möjliggör att information registreras hos berörda myndigheter med hjälp av API:er. Det står för application programming interface och tjänar som broar mellan olika system. Den lösningen fanns inte hos den tekniska plattform verksamt.se tidigare låg på.

– Tack vare den nya lösningen skulle dessa API:er i framtiden kunna tillgängliggöras för tredje part, till exempel via en bank eller ett affärssystem, för att möjliggöra integration med företagens egna system, säger Dani Dawoodson Razmgah.

I teorin finns inga tekniska begränsningar. De sätts i stället av vad staten bestämmer sig för att satsa på, samt hur lagar och regler gällande bland annat sekretess, integritet, ombudens ställning och de olika myndigheternas uppdrag utformas.

– Vi har en löpande dialog med Srf konsulterna, en rad andra organisationer och gör regelbundet användarundersökningar av våra tjänster. De inspelen har varit väldigt viktiga i utformningen av vår nya plattform och våra tjänster. Företagen, och deras ombud, ska på ett enkelt sätt kunna använda våra tjänster och ha stor nytta av dem, säger Dani Dawoodson Razmgah och avslutar:

– Vi har nu tagit ett stort steg framåt på vår resa mot att fullständigt omvandla verksamt.se till en ny, modern plattform.

– Vi kommer att fortsätta utveckla tjänsten och plattformen under de kommande åren, med ständiga förbättringar och förenklingar fram till slutet av 2026., säger Dani Dawoodson Razmgah, Bolagsverket. Foto: Anders Thorsell

Tjänster på verksamt.se

Exempel:

Registrera företag.

Registrera förening.

Ändra styrelse och företagsnamn.

Anmäla vinstutdelning.

Ansöka om F-skatt, moms och arbetsgivarregistrering hos Skatteverket.

Göra ändringar i tidigare registreringar för F-skatt, moms, arbetsgivare och SNI (verksamhetskoder).

Aktuella artiklar
Annons
Annons