Personalen måste informeras om hållbarhetsrapporten
– Att fler bolag omfattas av krav på hållbarhetsredovisning från 2024 känner många nu till. Men de nya kraven på information till personalen är inte lika välkända, konstaterar Zennie Sjölund, chef för branschenheten vid Srf konsulterna.
De nya reglerna för hållbarhetsrapportering trädde i kraft 1 juli 2024, vilka bolag som omfattas har Konsulten och Bokföringsnämnden informerat om tidigare. Bland annat via tabellen som återfinns i denna artikel.
Definitioner
Ändringen som berör informationsflödet från ledningen till personalen återfinns i årsredovisningslagen 6 kap 12 f §. Där beskrivs den nya informationsskyldigheten för arbetsgivare gentemot arbetstagarrepresentanter. De senare definieras som företrädare för den organisation som har kollektivavtal med arbetsgivaren. Om kollektivavtal saknas är det företrädarna för organisationerna som har medlemmar anställda på företaget som ska informeras.
Informationen
Processen med hållbarhetsinformationen ska göra det möjligt för de fackliga företrädarna att diskutera och lämna synpunkter på informationen i sig, och hur den samlas in och kvalitetssäkras av bolaget. Ett exempel kan vara att en arbetsgrupp som jobbar med hållbarhetsfrågor även deltar i arbetet med hållbarhetsrapporten.
Bolaget måste även se till så att de fackliga företrädarnas synpunkter kommer till ledningens kännedom. Men det är bolaget som bestämmer vilken nivå diskussionen ska ligga på och hur diskussionen sker. Synpunkterna från facket behöver inte heller finnas med i själva hållbarhetsrapporten.
Sanktioner
Tycker arbetstagarorganisationerna inte att arbetsgivaren fullgör sina skyldigheter enligt den nya lagen kan de begära MBL-förhandlingar. Men årsredovisningslagens ställning gör att facken inte kan yrka på vare sig ekonomiskt eller allmänt skadestånd för utebliven kommunikation runt hållbarhetsredovisningen.
– Jag hoppas och tror att företagen i sin hållbarhetsrapportering inkluderar hela sin personalgrupp, inte enbart de fackliga företrädarna. Det gör hållbarhetsrapporten bättre i sig och leder till att fler engagerar sig i hållbarhetsarbetet, vilket i sin tur gör företaget mer hållbart och därmed mer konkurrenskraftigt, avslutar Zennie Sjölund.