Valde att växa med franchise – det förändrade allt
Carina Olsson hade drivit sin byrå nästan tjugo år och kände att hon ville växa växla upp. Men efter att länge ha burit hela ansvaret själv – från kundrelationer till IT-frågor – blev det till slut tydligt att ensam inte alltid är stark.
– Man ska vara säljare, inköpare, utvecklare och samtidigt sköta kunderna. Jag ville växa men behövde hjälp med hela processen. Allt fanns i mitt huvud – jag behövde skapa en tydlig struktur, säger hon.
Vägen till förändring började med funderingar kring möjliga sätt att växa: gå ihop med en annan byrå, köpa upp, eller gå med i en franchise. Det sistnämnda alternativet blev rätt väg, mycket tack vare att det möjliggjorde fortsatt kontroll, men med rätt stöd i ryggen.
– Jag har ett stort kontrollbehov och ville inte släppa in vem som helst. Med franchise är det fortfarande mitt företag, men med någon i bakgrunden. Det passade mig.
Från beslut till vardag – processen blev smidig
Att ansluta sig till Slipp blev en relativt enkel process.
– Vi hade några möten där jag fick information om hur deras upplägg fungerar. De har en tydlig vision, och jag kände ganska snabbt att det här passade mig, berättar Carina.
Hon behöll sitt registrerade bolagsnamn, men jobbar utåt under Slipps varumärke. Samarbetet innebär också att nya kundförfrågningar hanteras centralt av Slipps säljavdelning – men det är fortfarande Carina som bestämmer vilka uppdrag hon tar sig an.
– Jag kan säga nej till en kund. Det ska vara ett bra samarbete – annars blir det inte bra för någon, säger hon.
Tydliga effekter: struktur, lönsamhet och nätverk
Två år efter anslutningen märks tydliga förbättringar i byrån.
– Lönsamheten har ökat, vi har fått många nya kunder och massor av verktyg som hjälper oss att jobba mer strukturerat. Det märks i vardagen – och mina medarbetare håller med, säger Carina.
Den kanske största skillnaden är ändå det kollegiala stödet. Där det tidigare fanns två kollegor, finns nu ett nätverk av över hundra redovisningskonsulter i hela landet.
– Vi har digitala fikamöten varje månad, och en årlig träff. Det har gett otroligt mycket. Nu har jag verkligen någon att bolla med.
Inga bakslag – men fortsatt självreflektion viktigt
Carina kan inte peka på något som varit negativt med förändringen. Snarare betonar hon vikten av att vara ärlig mot sig själv inför ett så stort beslut.
– Det här passar inte alla. Man måste fråga sig: Vad vill jag? Vad behöver jag hjälp med – och vad kan jag göra själv?
Hon lyfter även digitaliseringen som en naturlig del av utvecklingen, något hon alltid varit positivt inställd till, och där Slipp ligger i framkant.
– Digitalisering har alltid varit en självklar del för mig, och med Slipp får vi tillgång till strukturerade och gemensamma verktyg som förenklar vardagen.
”Liten kan också vara stark”
Carina ser franchise som ett alternativ särskilt för mindre byråer med tillväxtambitioner.
– Vi har ett arbetssätt som alla ska jobba enligt, oavsett vilken Slipp-byrå du är kund hos. Det blir en trygghet för kunden – och ett stöd för oss.
Det centrala budskapet hon vill förmedla är enkelt: ensam är inte alltid stark, men franchise behöver inte betyda att man släpper ifrån sig sitt företag.
– Jag har fortfarande mitt bolag. Men jag har också ett nätverk, en struktur och ett sammanhang. Det gör hela skillnaden.
Driver du en mindre byrå? Vill du berätta om hur du klarar utmaningarna? Vilka är fördelarna? Skriv gärna till Konsulten och berätta om ditt framgångsrecept.
Kontakt: therese.slettengren@srfkonsult.se
