Annons
Branschaktuellt

Så skyddar ansvarsförsäkringen både dig och kunden

Som redovisningskonsult bär du ansvar gentemot dina kunder. Ett enkelt misstag kan få stora konsekvenser om du saknar rätt skydd. Med en ansvarsförsäkring får du både ekonomiskt skydd och hjälp att hantera eventuella skadeståndskrav. Här går vi igenom hur du förebygger skador, hur försäkringen fungerar – och vad du ska göra om något ändå går fel.
Text: Therese Slettengren
Annons

Ett skydd för både konsult och kund

Många företagare har en företagsförsäkring. Men denna täcker inte skadeståndsskyldighet för rena förmögenhetsskador, något som kan bli aktuellt i redovisningskonsultens arbete. Om du vill undgå att ur egen ficka utge skadestånd för ekonomiska skador som drabbar dina kunder på grund av fel eller misstag i ditt arbete behövs därför också en särskild ansvarsförsäkring.

– En särskild ansvarsförsäkring ger både ett ekonomiskt skydd och hjälp i processen om man får ett skadeståndskrav riktat mot sig. Det är en trygghet både för dig som redovisningskonsult och för dina kunder om något skulle gå fel, säger Maria Jannesson, jurist på Länsförsäkringar.

Små fel kan få stora följder

De flesta redovisningskonsulter tänker säkert att de har rätt kompetens och att de därför inte kan åsamka skada för sin kund, men enligt Maria Jannesson uppstår faktiskt de flesta skador inte på grund av okunskap. Många gånger är felen helt enkelt en konsekvens av att det går för fort i stressiga situationer. Det kan handla om att siffror kastas om, att fel belopp förs in eller att en tidsfrist glöms bort.

– Redovisningskonsulten kanske missar att skicka in ansökan om rotavdrag före den 31 januari, eller glömmer att återföra en ej avdragsgill kostnad till beskattning i deklarationen, vilket kan leda till att kunden får ett skattetillägg, berättar Maria Jannesson.

Viktigt att agera rätt

Om ett fel uppdagas är det viktigt att agera rätt, både för kundens skull och för att inte riskera att stå utan försäkringsskydd.

– Det viktigaste är att inte göra något förhastat. Framför allt ska du inte ta på dig något ansvar eller medge skadeståndsskyldighet. Det står uttryckligen i försäkringsvillkoren att man inte får göra det, säger Maria.

När man får ett skadeståndsanspråk riktat mot sig ska man i stället informera kunden sakligt och meddela att ärendet kommer att hanteras genom ansvarsförsäkringen.

– Ofta känner man ett ansvar och att man vill rätta till ett misstag snabbt, men om det senare visar sig att det inte föreligger någon skadeståndsskyldighet så kommer ingen ersättning utgå ur försäkringen och då står du utan skydd, förklarar Maria.

Så går en skadeutredning till

När ett skadeståndskrav framförs påbörjar försäkringsbolaget en utredning genom att samla in information från både den försäkrade och kunden.

– Det är kunden som måste visa att det finns en skada och att konsulten har varit vårdslös, berättar Maria och fortsätter:

 – Vi hjälper till att hantera kontakten med kunden  och genomföra utredningen, så att man får rätt stöd genom hela processen.

Så undviker du dyra misstag

Många misstag kan förebyggas med tydlig dokumentation och genomtänkta rutiner.

– Ditt skriftliga uppdragsavtal är grunden för din relation med kunden. I detta är det viktigt att det framgår vad som ingår i uppdraget och hur långt ditt ansvar sträcker sig. Medan uppdraget pågår är det också viktigt att dokumentera vad som sagts och vad ni kommer överens om. Förvånansvärt ofta glömmer kunden att de blivit avrådda från något, då är det bra att ha detta i skrift.

Maria understryker även att små rutiner kan göra stor skillnad.

– Det är till exempel bra att dubbelkolla deklarationen innan den skickas och kontrollera att alla ej avdragsgilla kostnader är korrekt hanterade.

Har byrån betalningsuppdrag för kundens räkning gäller det att vara extra vaksam mot bedrägerier.

– Kontrollera avsändare i mejl, läs igenom innehållet noggrant och ring upp kunden vid minsta tvekan. Bedrägerierna blir allt mer förfinade och svåra att upptäcka, understryker Maria.

Fyra råd för att undvika skada

Maria Jannesson sammanfattar sina viktigaste råd till redovisningskonsulter:

1. Inför uppdraget: Skriv ett uppdragsavtal där ramarna för uppdraget och ert ansvar tydligt framgår.

2. Under uppdraget: Dokumentera kommunikation och rådgivning skriftligt.

3. Om något går fel:  Medge inte skadeståndsskyldighet och gör en skadeanmälan till ansvarsförsäkringen så snart som möjligt.

4. Vid betalningsuppdrag: Var särskilt vaksam när något avviker från det normala – kontrollera, ifrågasätt och kontakta kunden genom kontaktuppgifter man har sedan tidigare.

– Många skador uppstår på grund av enkla misstag. Ofta handlar det om stress och tidspress. Genom att göra en enkel dubbelkoll kan du många gånger undvika att skadeståndskrav riktas mot dig, säger Maria Jannesson, jurist på Länsförsäkringar.

Fakta: Ansvarsförsäkring via Srf konsulterna

Srf konsulterna har ett särskilt upphandlat gruppförsäkringsprogram som ger våra medlemmar ett starkt skydd och tillgång till rådgivning och stöd i skadeärenden.

Vill du veta mer om ansvarsförsäkringens omfattning och hur du skyddar din byrå? Se på vårt inspelade webinar där Maria Jannesson och Rebecka Skymne från Länsförsäkringar berättar mer om försäkringsvillkor, vanliga skador och skadehantering .

Du som är medlem i Srf konsulterna hittar webinaret på Mina Sidor /Srf Fokus webinar.

 

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons