Accountor prisade för sitt Employer Branding-arbete
Priset Årets Nykomling delas ut till en arbetsgivare som relativt nyligen tagit sig an utmaningen att jobba med och stärka sitt arbetsgivarvarumärke, Employer Brand, och utvecklat en tydlig strategi för frågorna. Konsulten fick en pratstund med Sofia Bley Claesson, HR-chef vid Accountor.
Vad har ni gjort för att uppmärksammas som ett företag som sticker ut i era Employer Branding-insatser?
– Vi uppmärksammar, både internt och externt, våra kollegor och deras positiva insatser på Accountor, samt lyfter fram aktualiteter inom redovisning och lön på ett personligt sätt. Vi jobbar även aktivt med att synas på olika sociala kanaler så som Instagram, Facebook och Linkedin.
Sist men inte minst så är det förstås Accountors anställda som är den ytterst bidragande faktorn till vårt arbetsgivarvarumärke. Som HR-chef vill jag bidra till att bygga en företagskultur där det är högt i tak och där alla medarbetare känner att de kan uttrycka vad de behöver för att trivas och göra ett bra jobb. Här är vi på god väg, även om det förstås finns mycket kvar att göra.
Sofia Bley Claesson
Vad tror du var avgörande för att ni skulle vinna i klassen Årets nykomling?
– Vårt engagemang som syns i sociala medier och ett mycket bra och nära samarbete mellan Marknad & HR i Employer Branding-frågor.
Har ni på Accountor något specifikt mål med ert fortsatta Employer Branding-arbete?
– Först och främst att öka kännedomen om Accountor som bolag, riktat framförallt mot målgruppen inom ekonomi och lön. Målet är också bli den arbetsgivare konsulter inom lön- och redovisning främst tänker på, att det verkar trevligt att jobba och utvecklas hos oss.
Hur populär är Accountor som arbetsgivare bland studenter och de som nyligen börjat jobba?
– Bland årets Karriärföretag så valdes Accountor ut som en av de tio bästa arbetsgivarna bland ekonomer inom målgruppen Young Professionals föredrar. Vi hamnade på åttonde plats.