Branschaktuellt Lön

ALK 10 år: Ulrika, byråledare med ett yrkesliv i branschen

Hon börjar i löneyrket direkt efter gymnasiet 1986. Då står Berlinmuren kvar. Ingvar Carlsson efterträder Olof Palme som statsminister. Top Gun har premiär. På företaget går faxen varm. Pärmsnurran roterar flitigt.

I dag är hon delägare och vd för en lönebyrå som hon själv var med och startade. En byrå i tillväxt som har 12 Auktoriserade Lönekonsulter på lönelistan. Själv auktoriserade sig Ulrika Frantsi så fort det gick. Hon hör till den första kullen från 2014.

– Digitaliseringen är den största skillnaden mot nu och då. Varje konsults största dröm är fortfarande det ultimata löneprogrammet med toppfunktioner över hela linjen.
Text: Håkan Edvardsson

Vad har auktorisationen betytt för dig och branschen?
– Statusen och lönerna har höjts. Auktorisation har lyft löneyrket markant. Från något folk trodde kunde göras med vänsterhanden till ett yrke med prestige. När jag började 1986 blev jag inslängd för att typ ingen annan ville göra det jobbet. Då fanns inga yrkesutbildningar, jag fick lära mig allt av 40- och 50-talisterna. Det var en riktigt bra utbildning, men något bevis på vad man kunde fanns inte.

– För mig personligen var det viktigt att, efter en lång tid i yrket, få papper på min kompetens. När auktorisationen kom 2014 hade jag slutat ett jobb jag varit på i 24 år och blivit konsult på en redovisnings- och lönebyrå. Min chef frågade om jag ville auktorisera mig, och det ville jag så klart.

Hur har löneyrket förändrats i allmänhet sedan 2014?
– Många utbildar sig inom löneområdet i dag och yrket är mycket mer komplext. Regler och lagar förändras hela tiden. En lönekonsult måste vara öppen för förändringar och anpassningsbar. Det gäller inte bara olika juridiska frågor utan även nyheter inom avtalsområdet.

– Kraven höjs ständigt, nu är det aktuellt med utländska löner och expatriater. Där måste man verkligen tänka till och göra helt klart för sig vad som krävs innan man tackar ja till ett uppdrag.

– Digitaliseringen har gjort extremt mycket för löneyrket. Vi hanterar inga papper längre och jobbar i system och med processer som är helt annorlunda än tidigare. Digitaliseringen är helt klart den enskilt största förändringen.

Hur har ditt eget yrkesliv förändrats?
– Då jobbade jag 100 procent med löner som konsult på byrå. Sedan 2021 är jag delägare och chef för en lönebyrå. 40 procent av tiden går åt till företagsledning, marknadsföring och försäljning. Resten av tiden, och lite till, går åt till ett interimt lönechefsuppdrag, kvalitetskontroller, löpande löner, uppsättning av nya bolag och, så klart – att försöka finnas till för personalen.

– Auktorisationen i sig blir allt viktigare för oss som lönebyrå. Marknaden vet att vi har rätt utbildningar och uppdaterar oss löpande. De anställda känner att de utvecklas och stannar förhoppningsvis kvar på byrån längre. Auktorisation är en kvalitetsstämpel både externt och internt, som sagt.

Hur ska fler lockas till yrket som lönekonsult?
– Fler utbildningar och fler utbildningsvägar, även vidareutbildningar när man har jobbat några år. Detta för att visa att man kan gå vidare inom yrket och bli expert, exempelvis på förmåner, pensioner eller systemhantering. Möjlighet till sådan vidareutbildning och specialisering tror jag kan locka.

– Jag anställer hela tiden personal och hör att många i branschen har svårt att hitta medarbetare. Så, ja vi behöver bli fler. Till oss kommer de som vill jobba nära besluten, bidra till kundernas utveckling och inte ”försvinna” i en jättestor organisation. Vi jobbar väldigt brett, jag tror det lockar till både oss och yrket.

Vilken teknisk lösning och/eller regeländring drömmer du om för löneyrket?
– Jag hade önskat att alla leverantörer av lönesystem hade riktigt bra system ur alla perspektiv. I dag klarar inget system allt på bästa sätt. Tänk om man kunde plocka russinen ur kakan, ta det bästa från varje system, och sätta ihop i ett supersystem! Det är varje konsults största dröm!

– Att den automatiska informationsinhämtningen från Försäkringskassan via arbetsgivardeklaration på individnivå (AGI) utnyttjas fullt ut är också något att drömma om. Det skulle underlätta företagens och vår rapportering mycket, och ännu mer så om även SCB kan hämta eller få uppgifter den vägen.

– Jag försöker leva och verka så att jag och företaget alltid levererar detsamma till andra som jag själv och vi förväntar oss att de skall leverera till oss. Ringer jag Skatteverket förväntar jag mig ett svar som hjälper mig. Kontaktar kunderna oss så förväntar de sig ett svar. Har vi inte ett svar direkt på deras fråga så svarar vi det och återkopplar så fort vi har ett svar, säger Ulrika Frantsi.

Ulrika Frantsi

2014: Lönekonsult vid redovisnings- och lönebyrå.
2024: Vd och delägare vid Salario Löneexperter i Göteborg.

Utbildning: Auktorisationsutbildningar och specialiseringar inom lön.

Motto i yrkeslivet: Leverera alltid det jag själv skulle förvänta mig att få. Jag vill att mina medarbetare tänker likadant.

Förebild i yrkeslivet: Monica Fransson, hon var min första chef inom Lön/HR när jag började arbeta 18 år gammal. Hon kunde inte hjälpa oss att göra lön men ställde alltid upp och stöttade när det körde ihop sig. Det kunde vara så enkelt som att hon åkte iväg och köpte mat till oss när vi jobbade över.

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons