Annons
Fokus Arbetsplats

AmEko Redovisningsbyrå AB: Tre blev en – redo för framtiden

En kurs i affärsutveckling blev startskottet. Tre personer som alla drivit egna verksamheter bestämde sig för att de tillsammans skulle kunna göra så mycket mer. Från och med oktober återfinns de i den nybildade AmEko Redovisningsbyrå AB i Torslanda på Hisingen i Göteborg.
Text: Tina Sjöström

Krister Sewerinson och Åsa Berglund-Nyman har känt varandra länge. De har drivit var sin redovisningsbyrå i flera år och har sedan 2009 suttit i samma kontorshotell.

– Jag höll på att omorganisera mitt bolag och ville flytta verksamheten till Torslanda där jag också bor, berättar Krister. Valet föll på det kontorshotell där Åsa redan hade sin redovisningsbyrå.

– Jag startade min verksamhet för 10 år sedan, tillsammans med en kompanjon som lämnade bolaget några år senare, fortsätter Åsa. När Krister flyttade sin redovisningsbyrå hit såg vi snart fördelar med detta, vi såg oss inte som konkurrenter utan hittade samarbeten ganska omgående. Vi hade dessutom olika kompetens och bakgrund, något vi haft ömsesidig hjälp och glädje av genom åren.

Samarbete på riktigt

Det var under en kurs i affärsutveckling i SRFs regi hösten 2013 som tankarna på ett mer ambitiöst samarbete tog fart.

– Under kursen gjorde vi personlighetsanalyser, berättar Krister. Jag och Åsa fick olika resultat på analyserna, vilket bekräftade vad vi redan visste. Vi var olika men såg också att olikheterna kompletterade varandra. Det var då idén till att driva redovisningsbyrå gemensamt föddes.

Marianne Boström, den tredje parten i nybildade AmEko Redovisningsbyrå, har tidigare arbetat som controller och som konsult i en stor koncern. När det uppdraget skulle avslutas fanns två alternativ att välja mellan.

– Antingen skulle jag söka en ekonomitjänst som anställd eller fortsätta som redovisningskonsult i egen regi, men i så fall gemensamt med någon annan. Eftersom jag trivts som egenföretagare kändes det alternativet mest aktuellt. Jag hade under våren 2013 kommit i kontakt med Åsa och Krister och under hösten samma år började jag jobba hos dem. De berättade att de hade planer på att slå ihop sina verksamheter och efter att ha jobbat med dem en tid fick jag frågan om jag också ville gå med som delägare.

Större möjligheter att utvecklas

De tre delägarna kompletterar varandra väldigt bra med sina olika kompetenser. Åsa har sin styrka i att lägga upp rutiner runt hela redovisningskedjan, från den löpande bokföringen till bokslut och deklaration. Krister har, utöver sitt jobb som redovisningskonsult, ett uppdrag som kvalitetskontrollant för SRF och har god kännedom om hur rutinerna ska se ut för att följa Reko. Marianne har erfarenhet av lönsamhetsanalys och koncernredovisning.

– Att verka i samma bolag gör att vi får en större bredd i vårt kunnande och vi kan på ett effektivt sätt hjälpa våra kunder i alla olika faser av företagandet, säger Krister. Vi kan ta oss an uppdrag utöver den löpande leveransen när sådana blir aktuella. När vi jobbar tillsammans kan vi frigöra tid på ett annat sätt.

Hos AmEko Redovisningsbyrå finns ytterligare en person anställd och två personer jobbar som underkonsulter. Intentionerna är att växa och då med anställd personal.

Lönsamhet och kvalitet

AmEko Redovisningsbyrås affärsidé att tillhandahålla alla traditionella grundtjänster som vanligtvis återfinns i en redovisningsbyrå men också ta ett steg till och fånga upp lönsamhetsmöjligheter för kunderna. Tanken är att komma åt ett utrymme efter att rapporterna är färdiga, att höja blicken från att vara renodlade redovisningskonsulter till att jobba mer som affärskonsulter.

– Vi är tre personer med lång erfarenhet som egenföretagare, säger Krister. Vi kan hantera frågor som företagsförsäljning, fastighetsköp och liknande. I en bransch med allt hårdare konkurrens ska vi vara ett alternativ där man kan få hjälp med det mesta inom företagandet. Man ska inte behöva gå till en revisionsbyrå för att till exempel få ett företag värderat, det ska vi kunna göra!

– Genom att använda de rutiner som finns och lägga tid på att göra dem levande i det dagliga arbetet tror vi att vi kommer att vara mer effektiva och därigenom lönsamhet, säger Marianne.

– Det blir en liten spin-off av mitt granskningsuppdrag för SRF, fortsätter Krister. Våra rutiner är uppdaterade enligt Reko som säkerställer kvaliteten i leveransen. Men det är viktigt att rutinerna är formulerade på ett sådant sätt att de blir till stöd i vardagen. Vi tror också att andra byråer skulle kunna vara intresserade av att ta del av de här framarbetade rutinerna. Det finns inget självändamål med rutiner, de finns inte till för vare sig Rekos eller kvalitetskontrollantens skull, utan för att redovisningsbyrån ska arbeta på ett effektivt sätt med garanterad kvalitet och därigenom i förlängningen nå lönsamhet.

Mer självförtroende behövs

Krister har som sagt ett uppdrag som kvalitetskontrollant för SRF, ett uppdrag han tycker är väldigt intressant.

– Som kvalitetskontrollant får jag en möjlighet att utnyttja mina kunskaper om yrket, lagar och regler på ett annat sätt än i mitt jobb som redovisningskonsult. Det blir lite som att byta jobb men ha med sig samma verktygslåda. Det är både kul och lärorikt. Det ger mig också tillfälle att hjälpa till och förbättra kvaliteten där det behövs.

Krister tycker att det finns väldigt många byråer med hög kompetens som inte riktigt utnyttjar sina möjligheter.

– Det är en av branschens stora akilleshälar enligt mig. Många redovisningskonsulter har möjlighet att ta sig an uppdrag som är mer inriktade på affärsutveckling. De har kunskapen men tror sig inte kunna. Vi måste på något sätt gjuta in mer självförtroende i vår bransch. Idag är det ett stort spann på uppdragen i branschen, allt från enkla till mycket kvalificerade uppgifter. Med Reko i ryggen har du alla förutsättningar att leverera kvalificerade tjänster.

Bortom rapporten

Att slå sig ihop tror alla tre kommer att innebära många fördelar.

– Förutom de som nämnts tidigare, känner jag en glädje över att få kollegor, efter att ha jobbat som ensam konsult i flera år, säger Marianne. Jag ser fram emot att kunna hjälpa företagare att se styrkor och utvecklingsområde i sin verksamhet. Om vårt arbete leder till högre lönsamhet för våra kunder får vi också en lönsam byrå.

– För mig är utmaningen att hjälpa andra att driva sin rörelse, säger Krister. Möjligheten att vara ett bollplank när företagaren står inför ett stort beslut, något jag kallar bortom rapporten.

– Nu när vi får en lite större organisation kan vi hjälpas åt vid arbetstoppar och semestertider, menar Åsa. Det ger oss en flexibilitet som gör att vi är väl rustade för framtiden.

Från vänster: Marianne Boström, Åsa Berglund-Nyman och Krister Sewerinsson Foto: Jerker Andersson
Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons