Årsmöte med nya BAS-kontoplanen i fokus
Översynen av kontoplanen är nu i ett skede där BAS-föreningen har sammanställt de olika remissvaren och överlägger vilka steg man ska ta härnäst. Deltagarna på årsmötet fick information och uppdatering av Claes Eriksson, styrelseledamot i BAS och redovisningsexpert vid Srf konsulterna. Han konstaterade bland annat att det som remitterades var samtliga konton för anläggningstillgångar med tillhörande konton i resultaträkningen samt kontoklasserna fem och sex. Remissen innehöll också de kriterier som BAS vill ska vara utgångspunkt för när ett konto ska finnas i BAS-kontoplanen.
– Sammanfattningsvis tycker jag man kan säga att BAS får beröm för att de har tagit tag i en översyn. Vad gäller de relativt omfattande ändringar som föreslås varnar en del för konsekvenserna medan andra ser fram mot den mer strukturerade hållningen, konstaterade Claes Eriksson. En artikel i ämnet hittar du här.
Ny medlem
2020 blev Björn Lundén AB som första programvaruföretag medlem i BAS-föreningen. Visma SPCS är, sedan årsmötet 2023, den andra.
– Ett djupare samarbete mellan BAS-föreningen och programvaruleverantörerna gynnar våra medlemmar eftersom det är i deras lösningar medlemmarna jobbar dagligen. Ju mer samordning som finns när det gäller BAS-kontoplanens utformning och leverantörernas lösningar desto bättre är det, säger Maria Albanese.
I sammanhanget kan konstateras att BAS-föreningen hade ett möte med programvaruleverantörerna i slutet av mars som även berörde uppdateringen av BAS-kontoplanen. Ett möte med samma tema hölls nyligen med TaxSam Företag där en rad berörda myndigheter ingår. Även detta informerade man om på årsmötet där ett 30-tal personer deltog på plats i centrala Stockholm och på distans.
Information
Efter de sedvanliga årsmötesförhandlingarna redogjorde Thomas Flank, Bolagsverket, Jan Sjösten, Skatteverket och Anna-Greta Eriksson, Statistikmyndigheten SCB om SBR-projektet. Standard Business Reporting ska förenkla företagens rapportering genom strukturerad och digital information som bland annat hämtas ur företagens årsredovisning, inkomstskattedeklaration och statistiska finansiella information. Att det samordnas med BAS-kontoplanen är en självklarhet. Maria Albanese avslutar:
– För att den digitalisering och automatisering av redovisningsarbetet som nu pågår ska få maximal nytta för redovisningskonsulter och företag behövs ett fortsatt gott samarbete mellan myndigheter, programvaruutvecklare och branschen. Det är en självklar prioritering i föreningens och styrelsens framtida arbete.


BAS-organisationen
BAS-intressenternas Förening är en ideell förening som har till ändamål att förvalta och utveckla BAS-kontoplanen och produkter i anslutning till denna.
Föreningens medlemmar företräder branschorganisationer, intresseföreningar och statliga myndigheter.
BAS verksamhet bedrivs genom det helägda dotterbolaget BAS-kontogruppen i Stockholm AB.
BAS tecknade 2015 ett samarbetsavtal med Srf konsulterna. www.bas.se
BAS-föreningens styrelse
Styrelsen omvaldes på årsmötet
Ordförande: Sven-Inge Danielsson, Education by Sid AB.
Vice ordförande: Claes Norberg, Föreningen Svenskt Näringsliv.
Vice ordförande: Lisa Levinsson, Statistikmyndigheten SCB.
Ledamöter:
Anna Ersson, Bokföringsnämnden.
Birgitta Åhlander, FAR.
Claes Eriksson, Srf konsulterna.
Marianne Westlén, Svenska kyrkan.
Therese Ohlsson, SIE-gruppen.
Fredrik Danielsson, Skatteverket.
Robert Alexandersson, Ludvig & Co.