Att sälja är mer än en exit – det handlar om ditt varför
När Camilla Niva sålde sin framgångsrika redovisningsbyrå var det inte för pengarna. Det som lockade var möjligheten att utveckla verksamheten, frigöra tid för innovation – och bli en del av något större. Men efter några år insåg hon att allt inte blev som hon tänkt sig. Idag driver hon en egen byrå igen och vill dela med sig av sina viktigaste lärdomar till dig som funderar på att sälja. För det handlar om mer än värdering och exit. Det handlar om människor – och att känna sitt eget "varför".
Från övertygad nej-sägare till nyfiken säljare
Camilla var länge säker på att hon aldrig skulle sälja sin byrå.
– Jag hade alltid tänkt att jag skulle gå i graven med mitt företag, säger hon.
Men när en representant från en finsk koncern dök upp på hennes kontor i januari 2020 och föreslog ett möte, väcktes en oväntad nyfikenhet.
– Jag ville förstå varför just vi var intressanta. Det handlade inte om att sälja, utan om att förstå.
Med stöd från sin Advisory Board valde Camilla att hålla dörren öppen. Dialogen utvecklades till förhandlingar – och till slut en försäljning. Men redan från början var det tydligt att pengar inte var drivkraften.
Det var automationen – inte pengarna – som lockade
Camillas byrå hade vuxit snabbt, men även arbetsbelastningen ökade i samma takt. Hon såg att lösningen låg i tekniken – något som förvärvsbolaget kunde bidra med.
– Jag ville skapa världens bästa arbetsplats, men tekniken fanns inte där, säger hon.
Hon insåg att automation kunde frigöra tid och eliminera monotona uppgifter för konsulterna. Det var den insikten som till slut fick henne att fatta beslutet att sälja.
En viktig del av överenskommelsen var att Camilla skulle få en ledande roll även efter försäljningen.
– Jag ville vara kvar, driva vidare och vara en del av något större.
Varför byråledare överväger att sälja – och vad du måste fråga dig
Camilla ser flera skäl till att många byråledare idag överväger att sälja: den snabba förändringstakten i branschen, ensamheten i ledarrollen, rädslan för att halka efter – och ren utmattning.
Men innan du säljer, uppmanar hon dig att stanna upp och ställa de riktigt svåra frågorna:
– Varför vill jag sälja – egentligen?
– Är jag redo att lämna över ansvaret och kanske också mitt team?
– Vad händer om ingenting blir som jag tänkt mig?
– Om du inte lägger ner tillräckligt mycket tid på att svara på de här frågorna finns risken att du ångrar dig – och då är det för sent, säger Camilla.
Lärdomar från försäljningsprocessen – och vad du kan undvika
När försäljningen väl var igång blev due diligence-processen en ögonöppnare.
– Jag insåg hur mycket de mjuka värdena faktiskt betydde. Företagskultur och medarbetarnöjdhet spelade stor roll för byråns värde. Vi hade byggt ett team kring kunderna, inte bara arbetat individuellt – och det blev ett kvitto på att vi gjort något rätt.
Men processen var också utmanande.
– Jag önskar att jag tagit mer tid – träffat fler i det nya bolaget, samlat in fler perspektiv och vågat vara mer kritisk, säger Camilla med eftertänksamhet.
När allt föll isär – och varför Camilla började om
Till slut valde Camilla att lämna koncernen. Det som skulle bli en utvecklingsresa blev i stället en värderingskrock.
– Det viktigaste blev inte som jag räknat med. Automationen fungerade inte, kulturen förändrades – och jag förlorade det vi byggt.
Men ur besvikelsen växte något nytt. Längtan efter att få jobba med entreprenörer och att åter vara företagare blev starkare än någonsin.
– Jag älskar att gå till mitt jobb. Då behöver jag ha ett team och världens bästa arbetsplats. Min drivkraft – mitt varför – handlar om att hitta människors och entreprenörers glitter.
Även om det blev en dyrköpt erfarenhet, är det en hon inte vill vara utan. Idag vill hon dela sina erfarenheter med andra och hon brinner för att förändra och utveckla branschen.
– Jag har känt en stark lust att låta min historia visa hur man inte ska göra – och hur man kan göra för att nå framgång.
Camillas råd till dig som funderar på att sälja
Camilla lyfter fram några centrala råd för dig som överväger en försäljning:
- Ge processen tid – minst ett år
- Träffa andra byråer som har sålts
- Besök det nya bolaget och prata med deras personal
- Utvärdera värderingarna – passar de dina?
- Ta in externa perspektiv
- Ta reda på ditt ”varför”: Lockas du av pengar? Vill du trappa ner?
- Våga säga nej om det inte känns rätt
Bygg nätverk – även om du inte vill sälja
Camilla menar att ensamheten är en av de största utmaningarna för mindre byråledare. Därför är det viktigt att skapa sammanhang och samarbeten:
– Sök kontakt med andra inspirerande byråer. Dela erfarenheter, delta i utvecklingsprogram och våga samarbeta – även med konkurrenter. Var generösa mot varandra. Det finns kunder till alla.


Vill du utveckla din byrå till nästa nivå?
Anmäl dig till vårt program Strategisk Byråutveckling och förvandla dina visioner till verklighet.