Fem frågor i fokus för ökad kännedom
Roland Sigbladh, tidigare VD och Förbundsdirektör för Srf konsulterna, leder projektet som under 2022 bland annat sjösatte kampanjer i TV, sociala medier, SJ-tåg, Privata Affärer och Dagens Industri. Man fanns också på plats under åtta kretsevent för att öka kännedomen och möjligheterna inom hållbarhetsredovisning.
Den sedan länge väletablerade samverkan med de största företagarorganisationerna och andra organisationer pågår och intensifieras.
Informera näringslivet
Ett uttalat mål med Kännedomsprojektet är att man ska nå näringslivet med information i olika kanaler. Budskapet om vad en Auktoriserad Redovisningskonsult och Auktoriserad Lönekonsult gör, hur man hittar en auktoriserad konsult och vilken nytta konsulten bidrar med ska spridas strategiskt.
– I alla våra kontakter understryker vi den kvalitetssäkring och nytta företaget får när de använder sig av en auktoriserad konsult, berättar Roland Sigbladh.
Till branschorganisationerna
Ett sätt att nå näringslivet är att kontakta olika branschorganisationer. Redan har ett hundratal organisationer kontaktats, inom så skilda områden som städföretag och fastighetsförmedling.
– Vi räknar med att genomföra cirka 15 branschmöten under våren, och planerar för noggranna uppföljningar för att ta tillvara på alla öppningar för samverkan. Vi har redan fått ombord en riksomfattande organisation med fastighetsmäklare som medlemmar. De kommer nu att ställa krav på sina medlemmar att de anlitar en Auktoriserad Redovisningskonsult för att få kvalitet i sin redovisning. Branschorganisationen inser värdet av den kvalitetssäkring detta innebär för medlemmarnas egna företag och för de företagens kunder och samarbetspartners, säger Roland Sigbladh.
De branschorganisationer som på detta sätt samarbetar med Srf konsulterna förses med ett relevant informationsmaterial att använda gentemot sina medlemmar. De länkar också från sin webbsida till Srf konsulternas webbsida, där deras medlemmar enkelt kan söka efter en auktoriserad konsult i sin närhet.
Marknadsföra yrkesrollen
Under de åtta kretsträffarna i höstas där förbundet informerade om Kännedomsprojektet underströks även vikten av att medlemmarna också marknadsför värdet av sin auktorisation för att åtnjuta det fulla värdet av sin, just det – auktorisation. Det gäller byråledare och det gäller enskilda konsulter.
– Vi kallar detta för Lyftet 2.0 och information till medlemmarna går ut nu. Om alla, med berättigad stolthet, marknadsför sin auktorisation på offerter, hemsidor, mejlsignaturer och i kundpresentationer ökar vi också kännedomen om värdet av auktorisationen, fastslår Roland Sigbladh.
Student
Som tidigare beskrivits, gör Srf konsulterna under våren en turné på landets universitet och högskolor för att närvara på deras arbetsmarknadsdagar och sprida information om yrkesrollerna som redovisningskonsult, lönekonsult och affärsrådgivare. Det kommer att följas upp av en informationskampanj som rullar på skolornas digitala informationstavlor. Även där berättar man om yrkesrollerna och fördelarna med studerandemedlemskapet hos Srf konsulterna.
Branschevent
Det finns många arrangemang i branschen och Srf konsulterna har som ambition att vara med där det är relevant. För att exempelvis berätta om trender i branschen, möjligheter inom rådgivning, hur man blir Auktoriserad Redovisningskonsult eller Auktoriserad Lönekonsult och om värdet av ett medlemskap i Srf konsulterna.
– Vi medverkar i många olika forum och det är fantastiskt hur många vassa och mycket uppskattade föreläsare förbundet har, avslutar Roland Sigbladh.

Kännedomsprojektet, jan-juni 2023.
- Radioreklam, se artikeln Auktoriserad låter bra.
- Medlemsinformation.
- Kartlägga branschevent.
- Bearbetning av branschorganisationer.
- Samverka med företagsorganisationer.
- Stötta medlemmars exponering av yrkesrollen – Ta del av ditt profileringspaket på Mina sidor redan idag >>