Annons
Fokus Arbetsplats

Framtidsbyrån: Kundernas ambition att bli bättre sporrar mig

Med vana från eget företagande var det ganska självklart för Kristin Håkansson att starta egen redovisningsbyrå efter några år i branschen. På framtidsbyrån är, som namnet antyder, det mesta digitalt.
Text: Tina Sjöström
Annons

Kristin Håkansson hade jobbat inom handel i flera år när hon startade sin egen presentbutik i Falerum utanför Åtvidaberg. Med egen butik kom hon också i kontakt med bokföring och märkte att hon trivdes med de uppgifterna. För att vidareutveckla sig sökte hon en KY-utbildning och läste till redovisningsekonom på distans.

– Min tanke var först att kombinera mitt företagande i butiken med en roll som redovisningskonsult för att ha några fler ben att stå på, berättar Kristin. När jag fick min examen som redovisningsekonom blev jag erbjuden jobb här i Västervik där jag bor nu. Från början var tanken att jag skulle jobba två dagar i veckan på den byrån men tjänsten ökade ganska snabbt till 75 procent. Då sålde jag min presentbutik och flyttade efter några års pendlande hit till Västervik.

När Kristin jobbat några år som redovisningskonsult, och även läst in en auktorisation, började hon återigen fundera på eget företagande. Som den entreprenör hon är såg hon utvecklingsmöjligheter och nya arbetssätt.

– Byrån där jag var anställd var en traditionell ”pappersbyrå” där kunderna lämnade sitt material inför momsdeklarationen. Att sammanställa rapporter över två månader gamla händelser är inte så intressant. Mycket har ju hänt hos kunden efter det. Nu jobbar jag så mycket det går digitalt och kan sammanställa rapporter med nyckeltal till mina kunder i anslutning till aktuell period.

– De flesta av mina kunder har inte sin verksamhet här i Västervik, fortsätter Kristin. Då är det absolut en fördel att jobba digitalt. Jag upplever det som att de kunder som levererar digitala underlag, eller gör en del av grundjobbet själva, är mer intresserade av att ta del av de rapporter och analyser som redovisningen ligger till grund för. Framför allt är det storstadskunderna som kräver effektivitet och snabbhet, de vill inte vänta. När kunder vill använda sina siffror till att förbättra vissa saker så sporrar det även mig att bli ännu bättre.

Att vara en mer eller mindre digital byrå kräver bra system och tekniklösningar som fungerar. Allt har dessvärre inte fungerat klockrent för Kristin.

– Det har tagit längre tid än jag trodde att få alla program och moduler att samspela. När det blir några extra klick i flera program för att utföra en uppgift blir det inte effektivt. Det får inte ta längre tid än att stansa pappersbunten. Under uppbyggnadsfasen har det också varit många kontroller för att allt ska fungera som jag vill, vilket har varit tidsödande.


Kristin Håkansson Foto: Lars Dahlström

När det gäller systemleverantör så har Kristin börjat tänka i lite nya banor.

– Jag har alltid jobbat med en stor leverantör, jag gillar helhetslösningar. Nu börjar jag dock tröttna på långa supporttider och upplever att vissa programdelar inte håller samma höga kvalitet längre. Därför kommer jag att behålla vissa funktioner men plocka in andra leverantörer, till slut har jag min unika lösning som passar mina behov perfekt. Det tror jag blir en bra mix.

Det bästa med att driva sin egen byrå tycker Kristin är friheten att själv få bestämma över sitt arbetssätt och utveckla verksamheten efter egna idéer.

– Jag lägger ner mycket tid på mina kunder, man måste vårda relationen på ett annat sätt när man inte har så mycket fysisk kontakt. Jag brukar ringa upp kunderna för att småprata lite, inte för att jag måste utan mer för att kolla läget om någon speciellt inträffat. Då känner sig kunderna viktiga, och de samtalen är lika viktiga för mig. Ofta sitter ju kunden inne med svaret på mina funderingar varför en siffra eller ett nyckeltal ser ut som det gör. En annan fördel är att kunna styra sin tid. Jag kan ta ledigt när jag behöver, gäller bara att planera inför de inlämningstider som finns. Jag sitter inte alltid på mitt kontor och jobbar. Jag tycker definitivt inte att konsultrollen är mellan 08-17 på vardagar, det är ett förlegat tankesätt. Tyvärr så är det den arbetstiden som gäller på många arbetsplatser, jag tror det bli svårare att rekrytera nya personer om man håller fast vid det.

Hur är det då att jobba ensam, finns det nackdelar med att vara en enmansbyrå?

– Eftersom man inte har någon att bolla idéer och funderingar med så är det såklart viktigt att bygga nätverk. Problemet är att man hela tiden slåss mot den där tiden som inte riktigt räcker till. Nu under mitt första år har jag lagt mer tid än jag trodde på tekniken, så nätverksbyggandet har kommit lite efter. Något jag önskar, mellan oss som är Auktoriserade Redovisningskonsulter, att vi ser varandra mer som kollegor än konkurrenter. Tyvärr har jag varit med om tvärt om. Jag skulle ta över en kund från en annan byrå och ville ha materialet i överlämningsbart skick, som det står i Reko. Eller Rex som det heter numera. Det var det inte. Jag fick verkligen undermåligt material och när jag ställde frågor så slutade den här konsulten att svara. Inte ens kunden fick tag på denne. Och ändå verkar vi inte i samma stad. Det kändes som om den konsulten helt enkelt bara ville försvåra för mig. Det är synd när vi jobbar under samma varumärke, Auktoriserad Redovisningskonsult.

Första året som egen i redovisningsbranschen har rullat på bra för Kristin. Hennes ambition är inte att växa i första taget.

– Jag jobbar hellre ensam, i lite skala, och blir så bra som jag tänkt. Så klart kan man hamna i ett vägskäl när man måste välja att utöka eller tacka nej till uppdrag. Jag känner också att det är ett stort steg att anställa ytterligare en person så ett alternativ kan vara att jobba tillsammans med annan konsult. Jag tackar helst inte nej till en kund men just nu har jag inte så mycket kapacitet över.

Kristins tips till mervärde och relationsskapande:
Jag presenterar alltid månadsrapporter i förkortad form och lägger med tre nyckeltal. Jag väljer ut de nyckeltal jag tycker passar kundens verksamhet. Om kunden önskar något annat så byter jag så klart. Tack vare detta har jag fått en bättre feedback, kunderna ställer andra frågor än tidigare och är mer intresserade av vad siffrorna kan berätta. Det här ger ett mervärde till kunden och till vår relation. Vissa kunder är inte mogna för rapporter med nyckeltal än, då lägger jag med några rader om verksamhetens resultat i ett månadsbrev istället.

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons