Annons
Juridik Juristen har ordet

Hantering av kundmaterial

I din roll som redovisningskonsult har du verifikationer och annat material avseende dina kunder som det gäller att hantera på ett professionellt sätt. Hos en redovisningsbyrå ska det finnas betryggande rutiner för att ta emot, förvara och så fort som möjligt lämna tillbaka kundens material.
Annons

Avsluta uppdrag

När ett kunduppdrag avslutas ska kundens räkenskapsinformation återlämnas. Det vill säga verifikationer, huvudbok, resultat- och balansrapporter, systemdokumentation och behandlingshistorik samt övrigt material som tillhör kunden. Det framgår av tillämpningsanvisningarna till Reko 710. Dessutom bör SIE-4 filer innehållande redovisningen fram till avslutet överlämnas. När det gäller SIE-4 filen står det ”bör” i Reko vilket innebär att det endast är en rekommendation.

Om det i byråns uppdragsavtal med kunden har överenskommits om någon annan hantering av hans material i samband med att uppdraget avslutas, så gäller givetvis det.

Verifikationer

En förutsättning för din verksamhet som redovisningskonsult är att dina kunder betalar för det arbete du utför. Enligt svensk rätt har en fordringsägare möjlighet att som säkerhet för en fordran behålla egendom som tillhör kunden till dess kunden har betalat.

Högsta domstolen, HD, har i rättsfallet NJA 1981 s. 1050 prövat om möjligheten att behålla en kunds material i avvaktan på betalning även gäller för redovisningskonsulter. I domen framhåller HD att ett företag kan ha ett mycket starkt behov av att snabbt återfå överlämnad räkenskapsinformation, bland annat för att kunna fullgöra sina skyldigheter enligt bokföringslagen och skattelagstiftningen. En rätt att kvarhålla sådant material är därför ett påtryckningsmedel med så kraftig verkan att det kan få företaget att godta ersättningsanspråk som är oskäliga. HD framhåller även att räkenskapsinformation inte har något försäljningsvärde och att redovisningskonsulten kan säkerställa sina ersättningsanspråk på annat sätt, exempelvis genom förskott. Enligt HD är det därför olämpligt att ge en redovisningskonsult rätt att innehålla överlämnad räkenskapsinformation och det bör inte komma i fråga att tillämpa sådana regler med hänvisning till att de tillämpas i andra branscher.

Däremot är redovisningskonsulten inte skyldig att utan ersättning lämna ifrån sig räkenskapsinformation som han själv upprättat, poängterar HD i sin dom.

Bokslut

Som redovisningskonsult har du rätt att hålla inne med din egen prestation som säkerhet för din fordran på en kund. Denna rätt ger dig möjlighet att vägra lämna ut till exempel ett bokslut, en deklaration eller SIE-4 fil innan det arbete du utfört är fullt betalt. Frågan var gränsen går mellan kundens material som du är skyldig att lämna ut och det material du inte behöver lämna ifrån dig, prövades i rättsfallet NJA 1982 s. 404.

I det målet hade redovisningskonsulten varannan månad fått verifikationer, grundbok och fakturajournaler från kunden. Räkenskapsinformation som sedan bearbetats. Verifikationerna hade granskats mot grundboken och grundboken kontrollräknats. Vissa rättelser och konteringsändringar hade gjorts direkt i grundboken. Efter databearbetning utmynnade arbetet i huvudbok, verifikationslista samt balans- och resultaträkning. Dessa hade i sin tur legat till grund för bokslut och skattedeklaration.

Hovrätten, vars dom HD inte ändrade, kom fram till att redovisningskonsulten saknade rätt att innehålla kundens verifikationer, grundbok och fakturajournaler trots att en viss bearbetning skett av detta material.

Skatteverket

Även Skatteverket kan ha ett intresse av att ta del av det kundmaterial du som redovisningskonsult har tillgång till. Men för att lämna ut handlingar som Skatteverket efterfrågar måste du normalt ha tillstånd till det av företrädare för kundföretaget.

En skatte- eller avgiftsrevision som genomförs med stöd av skatteförfarandelagen ska ske i samverkan. Om det reviderade företaget inte medverkar kan Skatteverket ansöka om bevissäkring hos förvaltningsrätten. Ett beslut om bevissäkring ger Skatteverket rätt att hämta räkenskapsmaterial hos företaget samt hos andra där sådant material finns förvarat, till exempel hos dig som är företagets redovisningskonsult.

Skatteverket har även möjlighet att besluta om revision för att inhämta uppgifter som är av betydelse för kontroll av någon annan än den som revideras, 41 kap. 2 § 2 st. skatteförfarandelagen. Genomförs en sådan revision hos en redovisningsbyrå kan Skatteverket få tillgång till uppgifter om en eller flera av byråns kunder.

Konkursförvaltare

Om din kund försätts i konkurs ska konkursförvaltaren snarast ta hand om räkenskapsinformation och andra handlingar som rör konkursboet.

Eftersom bokföringen har stor betydelse för utredning av brott och återvinningsfrågor har Konkursförvaltaren enligt 7 kapitlet 12 § konkurslagen rätt att ta hand om allt som ingår i en komplett bokföring enligt bokföringslagen. Som redovisningskonsult är du därför skyldig att lämna ut all redovisningsinformation, även den du upprättat själv, som avser en kund som försatts i konkurs. Som kompensation för att du måste lämna ut räkenskapsinformation du inte fått betalt för har det införts en förmånsrätt för redovisningskonsulter i 10a § förmånsrättslagen. Förmånsrätten gäller ersättning för arbete du utfört som ett led i kundens bokföringsskyldighet under de senaste sex månaderna innan konkursansökan kom in till tingsrätten.

Tänk på att konkursförvaltaren endast har rätt att få ut material i det skick det är på konkursdagen. Du har därför ingen skyldighet att slutföra påbörjat arbete.

Aktuella artiklar

Ändrade regler om företrädaransvar – varför blir det inte tillräckligt bra?

14 november 2025

Den 4 november genomförde Institutet Skatter och rättssäkerhet ett seminarium som handlade om regeringens lagrådsremiss att ändra reglerna om företrädaransvar. Talare var Teresa Simon-Almendal och Katarina Bartels. Båda var med i den tidigare statliga utredningen och de har stor kunskap om de aktuella reglerna. De lyckades på ett förträffligt sätt sammanfatta lagrådsremissens för- och nackdelar. Vad är då innebörden av reglerna om företrädaransvar och vilka ändringar har föreslagits? Är det tillräckligt eller borde lagstiftaren gjort mer?

Juridik

Avdrag för ökade levnads­kostnader vid tillfällig anställning och dubbel bosättning sänks

16 december 2021

Reglerna om avdrag för ökade levnadskostnader innehåller många detaljer och det är lätt att göra fel. Vi tar upp ett fall från Kammarrätten i Göteborg, mål nr 390-21, som på ett tydligt sätt visar hur reglerna skiljer sig åt mellan tillfällig anställning och dubbel bo­sättning. Utgångspunkten är en visstidsanställning som övergår i en tillsvidare­anställning. Förhoppningsvis kan det underlätta för fler att göra rätt i liknande situationer. 

Juridik

Skattereduktionen för investeringar – Vad gäller?

5 november 2021

Nu har riksdagen nyligen beslutat om skattereduktionen för investeringar under 2021. Skattereduktionen är 3,9 procent av utgifterna för investeringen och kommer räknas av från skatten för det beskattningsår som avslutas den 31 december 2022 eller, om beskattningsåret inte avslutas den 31 december 2022, det första beskattningsåret efter detta datum.

Annons
Annons
Annons