Har du som byråledare koll på kravet att rapportera misstänkt penningtvätt?
I mars 2023 gjorde Srf konsulterna ett mycket uppskattat utskick om penningtvättslagens krav riktat till byråledare. Nu följer vi upp detta med ett nytt utskick om rapportering av misstänkta aktiviteter till Finanspolisen. Här finns information och exempel på vad som ska rapporteras samt hur rapporteringen till Finanspolisens portal GoAML går till. För den som missade 2023 års utskick ingår det avsnittet även i år.
Genom att rapportera misstänkta aktiviteter till Finanspolisen fullgörs skyldigheterna enligt penningtvättslagen samtidigt som möjligheten att bekämpa kriminalitet ökar. Finanspolisens årsrapport visar att rapporteringen från redovisningsbranschen ökade med 100 procent under 2023 jämfört med året innan.
Enligt penningtvättslagen ställs krav på att redovisnings-, och lönebyråer arbetar riskbaserat för att kunna upptäcka och rapportera misstänkt penningtvätt. Brister i framför allt byråernas allmänna riskbedömning har lett till att länsstyrelserna utdelat sanktionsavgifter, i många fall på betydande belopp.
Checklista – för efterlevnad av penningtvättslagen
Som ett stöd i arbetet med att efterleva penningtvättsregelverket har vi tagit fram en checklista. Det är viktigt att notera att det är ett omfattande arbete som måste göras för att uppfylla alla lagkrav. Här sammanfattar vi checklistan. Hela listan hittar du under Mina Sidor/Rex byråstöd/Rex 150 (Inloggning krävs).
1. Omvärldsbevaka
Skaffa dig kunskap om vad penningtvätt är och vilka krav som ställs på redovisnings-, och lönebyråer. Håll dig uppdaterad kring hur de kriminella agerar. Prenumerera på nyhetsutskick från länsstyrelserna, polisen, Samordningsfunktionen m fl.
2. Registrera byrån i registret mot penningtvätt
Säkerställ att byrån är anmäld i registret mot penningtvätt hos Bolagsverket. Om byrån inte är registrerad kan länsstyrelsen besluta att verksamheten måste upphöra.
3. Utse en funktionsansvarig
Funktionsansvarig ska säkerställa att alla anställda och uppdragstagare får relevant utbildning och information om penningtvättslagen. De utbildningar som genomförs ska dokumenteras med angivande av innehåll, namn på deltagare samt datum för utbildningen.
4. Gör en riskbedömning av byråns verksamhet
Identifiera och analysera hur byråns tjänster kan utnyttjas för penningtvätt samt vilka kundtyper som kan vara särskilt utsatta för penningtvätt. Riskbedömningen ska utvärderas årligen samt uppdateras vid behov.
5. Upprätta skriftliga rutiner
Rutinerna ska skapas med utgångspunkt i den allmänna riskbedömningen. De ska beskriva hur byrån arbetar för att förhindra penningtvätt samt möjliggöra att misstänkt beteende hos kunderna identifieras och rapporteras till Finanspolisen. Se regelbundet över rutinerna och uppdatera dem vid behov samt säkerställ att alla på byrån har kunskap om, och följer dessa rutiner.
6. Uppnå god kundkännedom (KYC)
Kundkännedom handlar om att identifiera kunden och dess företrädare samt inhämta kunskap om kundens verksamhet för att kunna förstå kundens agerande. Med utgångspunkt i byråns allmänna riskbedömning ska en kundspecifik riskprofil tas fram där en bedömning görs av hur stor risken är att kundens verksamhet kan utnyttjas för penningtvätt. Kunden får inte antas om kundkännedom inte kan uppnås.
7. Rapportera misstänkta transaktioner till Finanspolisen
Du har en skyldighet att rapportera misstänkta transaktioner i Finanspolisens portal GoAML. Meddelandeförbud råder, dvs du får inte berätta för kunden att rapportering skett.
8. Arkivera handlingar och uppgifter
Handlingar och uppgifter om kundkännedom och transaktioner ska arkiveras hos byrån under fem år. Vid särskilda omständigheter kan byrån bevara uppgifterna i max 10 år.